http://csw.kart.edu.ua/issue/feedЗбірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту2025-01-29T14:13:24+02:00Andrii/Андрійcsw_usurt@kart.edu.uaOpen Journal Systems<p>У Збірнику наукових праць УкрДУЗТ публікуються результати наукових досліджень, наукові та конструкторські розробки та інші матеріали вчених, фахівців залізничного транспорту і промислових підприємств, спрямовані на вирішення сучасних задач та проблем організації перевезень та управління на транспорті, рухомого складу і тяги поїздів, транспортного будівництва та залізничної колії, теплоенергетики та матеріалознавства, автоматики, телемеханіки та зв’язку тощо.</p> <p>Цей Збірник призначений для інженерно-технічних працівників, магістрантів, студентів і науковців залізничного транспорту та інших галузей промисловості.</p> <p>Збірник включено до категорії «Б» <a href="http://new.kart.edu.ua/wp-content/uploads/2020/03/fahovi-vidannja-ukraini.pdf" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Переліку наукових фахових видань України</a>, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук, ступеня доктора філософії (Накази МОН України №1301 від 15.10.2019 р. та №1643 від 28.12.2019 р.).</p>http://csw.kart.edu.ua/article/view/320720ТЕХНІЧНІ РЕГЛАМЕНТИ У СФЕРІ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ. ЗАСТОСУВАННЯ РИЗИК-ОРІЄНТОВНИХ МЕТОДІВ ПІД ЧАС ПРОЄКТУВАННЯ2025-01-13T11:27:22+02:00Жанна Олександрівна Семкоshaganne@gmail.com<p>Останнім часом у світі, що стрімко розвивається та змінюється в різних напрямах суспільного життя, дуже важливим стає питання ідентифікації, оцінювання та вжиття необхідних заходів щодо мінімізації або, у найкращому випадку, ліквідування ризиків, що виникають. Важливим аспектом здійснення безпечного функціонування залізничного транспорту є завчасне попередження виникнення відмов, особливо тих, наслідки за якими призводять до аварій чи навіть катастроф. У цьому сенсі актуальним стає питання щодо визначення ризиків настання таких подій. Задля вирішення цього завдання доцільне використання системи управління ризиками, ґрунтованої на застосуванні ризик-орієнтовного підходу в керуванні діяльністю підприємства будь-якої галузі будь-якої форми власності. Тому доречним стає розгляд нормативно-правових актів і нормативних документів, вимоги яких безпосередньо стосуються необхідності визначення ризиків, критеріїв їх ідентифікації та методів аналізу та оцінювання. У статті розглянуто необхідність виконання таких заходів у сфері залізничного транспорту з огляду на технічні регламенти, вимоги яких поширено на рухомий склад та інфраструктуру залізничного транспорту, зокрема оцінювання ризиків на всіх стадіях життєвого циклу об’єктів залізничного транспорту.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320730БЕЗПЕКА ФУНКЦІОНУВАННЯ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ2025-01-13T12:50:03+02:00Юрій Васильович Буцbuc@kart.edu.uaАртур Олександрович Каграманянkartal@kart.edu.uaДмитро Сергійович Козодойdmitry_1980@ukr.netОлена Володимирівна Крайнюкalenauvarova@ukr.netНаталя Валеріївна Гриценкоgritsenkonatal@gmail.com<p>Розглянуто передумови формування нової національної системи запобігання професійним ризикам шляхом впровадження на законодавчому рівні ризик-орієнтованого підходу у сфері організації безпеки та здоров’я працівників, що є суттєвою передумовою вступу України до ЄС. Суттєва частка випадків виробничого і невиробничого травматизму в умовах запровадження воєнного стану стосується транспортної діяльності підприємств транспортної інфраструктури, зокрема критичної, а також установ, що реалізують вантажні і пасажирські перевезення, і решти підприємств та організацій галузі, які тримають на своєму господарчому балансі автомобільні транспортні засоби і застосовують їх для внутрішніх запитів підприємства чи організації. Теоретично доведено, що забезпечення безпеки та здоров’я працівників під час воєнного стану допомагає швидко впроваджувати важливі заходи. У статті визнано, що транспортні засоби, водії (зокрема машиністи, поїзні бригади тощо) і пересічні громадяни (пасажири) під час ведення бойових дій можуть зазнати специфічних небезпек воєнного часу. В умовах запровадження воєнного стану важливою є реалізація запропонованих у статті заходів щодо зменшення ризиків пошкодження чи виробничих аварій на підприємствах транспортної інфраструктури та мінімізації негативних наслідків їх впровадження. У зв’язку з тим, що транспортні підприємства віднесені до об’єктів критичної інфраструктури, які працюють в умовах кризової ситуації (воєнного стану), на них покладено насамперед основну евакуаційну роль. Підприємствам залізничного транспорту також відведено додаткову роль переміщення, а саме релокаційну. <br />Також у статті сформовані специфічні небезпеки для працівників в умовах воєнного часу і заходи для убезпечення діяльності підприємств критичної транспортної інфраструктури в умовах воєнного стану. Завдяки цьому можна поліпшити налагодження логістичних зв'язків, що є вирішальним аспектом запропонованих заходів. </p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320789АНАЛІЗ МЕТОДІВ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ ТА ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ ТА ЇХ ВПРОВАДЖЕННЯ НА ЗАЛІЗНИЦЯХ УКРАЇНИ2025-01-14T11:50:58+02:00Ольга Михайлівна Ананьєваananeva@kart.edu.uaОлександр Володимирович Червенкоaleksandr.4ervenko@gmail.com<p> У зв’язку зі зростаючою глобальною увагою до скорочення споживання енергії та викидів вуглекислого газу залізничний транспорт визнано критично важливою сферою для впровадження енергоефективних технологій. Українські залізниці, як важливий компонент національної транспортної системи, стикаються з проблемами, пов'язаними із застарілою інфраструктурою, енергоємними операціями та обмеженою інтеграцією сучасних енергозберігаючих рішень. У статті розглянуто шляхи підвищення енергоефективності та використання енергозберігаючих технологій на залізницях України. <br />Було порушено питання деяких поточних проблем, такі як надмірна залежність від дизельних локомотивів, недостатня електрифікація та використання застарілих технологій, які не є екологічно чистими. Ряд прикладів із Японії, США та Австралії також розширюють практику енергоефективних заходів, включаючи використання гібридних поїздів, систем відновлення енергії та екостанцій. Основна увага дослідження зосереджена на визнанні важливості зміни застарілих структур і використанні сучасних технологій для скорочення викидів парникових газів, зловживання ресурсами та загального підвищення ефективності. <br />Серед обговорюваних заходів – газові електростанції, відновлювані джерела енергії та поїзди на акумуляторних батареях, переваги і рентабельність яких можуть викликати зацікавленість для подальшої реалізації.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320832ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ТЕПЛОВИХ НАСОСІВ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ2025-01-14T22:15:33+02:00Ольга Михайлівна Ананьєваananeva@kart.edu.uaСергій Олександрович Довгальsergoy1978@gmail.comЄгор Сергійович Тереховasya.wear@gmail.com<p>У статті розглянуто історію винаходу теплових насосів, фізичні процеси, що відбуваються при функціонуванні теплового насоса. Було порушено питання ефективності використання теплової енергії для опалення приміщень, підігріву технічної води у холодний період року та кондиціонування в теплий. Основну увагу зосереджено на ефективності використання сучасного обладнання, зокрема систем, що побудовані на основі теплового насоса, і необхідності переоснащення рухомого складу та будівель, які знаходяться в підпорядкуванні АТ «Укрзалізниця». Також проведено розрахунок витрат у разі використання застарілого електричного та котельного обладнання і з упровадженням систем, побудованих на основі теплового насоса. Розглянуто приклад ефективного використання теплового насоса на станції в Харківській області.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320709ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ КРУПНОГО ЗАПОВНЮВАЧА, ОТРИМАНОГО З ПОДРІБНЕНИХ БЕТОННИХ ЗАЛІЗНИЧНИХ ШПАЛ2025-01-13T01:33:53+02:00Олексій Сергійович Зінченкоpotatosrumba@gmail.com<p><span class="fontstyle0">У статті наведено результати оцінювання якості вторинних заповнювачів, отриманих із подрібнених залізобетонних шпал, за гранулометричним складом, лещадністю і стиранням. Проведено порівняння результатів визначення за стандартними методами і запропонованим методом обробки зображень. Установлено, що останній дає більш точні і швидкі результати. Уточнено середній розмір частинок щебеню переважальної фракції, ступінь окатаності, час стирання. Використання перероблених заповнювачів зменшить потребу будівельної галузі в природних ресурсах, знизить вартість виробництва бетонних конструкцій і скоротить площу земель, зайнятих будівельним сміттям.</span> </p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320710ПОРІВНЯННЯ ФАКТИЧНОГО ТА НОРМОВАНОГО СПОЖИВАННЯ ГАРЯЧОЇ ВОДИ ЖИТЛОВИМ ФОНДОМ УКРАЇНИ2025-01-13T01:54:46+02:00 Олександр Михайлович Тарадайalekst1704@gmail.comОлександр Вадимович Гвоздецькийnpp-tghv@ukr.net Сергій Володимирович Дяченкоdyachenkosv460@gmail.comКирило Анатолійович Гончаровkirill02y@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Дослідження сфокусовано на проведенні аналізу нормованих і фактичних витрат гарячої води багатоквартирних житлових будинків, розташованих у різних містах України. Наведено статистичні дані про витрати гарячої води на потреби житлових будинків і квартир. У результаті дослідження встановлено, що економія споживання гарячої води, порівнюючи фактичні та нормовані витрати, для квартири з чотирма мешканцями за період червень – грудень 2021 року склала 42,2 м</span><span class="fontstyle0">3</span><span class="fontstyle0">.</span> </p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320729РОЗРАХУНОК НЕСУЧОЇ ЗДАТНОСТІ ШПОНКОВОГО З’ЄДНАННЯ З РУЙНУВАННЯМ ШВА ЗА СТИСНУТОЮ СМУГОЮ2025-01-13T12:44:35+02:00Оксана Олександрівна Довженкоo.o.dovzhenko@gmail.comМикола Олегович Мищенкоmishchenkof@gmail.comГеоргій Русланович Шершеріяsherger.poems@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Розроблений у Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» варіаційний метод у теорії пластичності бетону використано як теоретичну основу для створення методики розрахунку несучої здатності шпонкових з’єднань збірних і збірно-монолітних залізобетонних конструкцій. Розглянуто руйнування шва за похилою стиснутою смугою шляхом діагонального розколювання. Запропонована залежність для визначення граничного навантаження враховує міцнісні характеристики бетону й арматури, геометричні параметри стику: висоту і глибину шпонки, кут нахилу опорного майданчика, ширину шва, кількість арматури.</span> </p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320732ВІБРОПРЕСОВАНІ ДРІБНОЗЕРНИСТІ НАДЖОРСТКІ БЕТОНИ З ЗАСТОСУВАННЯМ МІНЕРАЛЬНИХ СУМІШЕЙ НОВОГО ПОКОЛІННЯ НА ОСНОВІ ПЕРЕРОБЛЕНИХ ЗОЛОШЛАКОВИХ ВІДВАЛІВ ТЕПЛОВИХ ЕЛЕКТРОСТАНЦІЙ УКРАЇНИ2025-01-13T13:12:35+02:00Ігор Сергійович Лічновihor.s.lichnov@lpnu.uaМирослав Андрійович Саницькийmsanytsky@ukr.netВадим Оскарович Кагановkahanov@ukr.net<p><span class="fontstyle0">Масове виготовлення дрібнозернистих наджорстких бетонів для сучасних бетоноформувальних комплексів імпортного виробництва (Німеччина, США, Туреччина) тісно пов’язано з необхідністю використання портландцементів першого і другого типів і питаннями застосування ефективних золошлакових сумішей як мінеральних домішок із метою зменшення витрат зв’язного в процесі вібропресування будівельних виробів. </span><span class="fontstyle0">Ситуація, що склалася в Україні у 2024 році з суттєвим руйнуванням більшості діючих потужних ТЕС під час російських ракетних обстрілів, призвела до створення штучного дефіциту виробництва золи винесення сухого відбору та відсутності цього цінного матеріалу на підприємствах генерації електричної енергії. Між тим питання економії зв’язного у вигляді портландцементів першого і другого типів для масового виготовлення бетонних виробів і надалі стоїть на порядку денному сучасних підприємств будівельної індустрії. Стаття авторів присвячена дослідженню вібропресованих дрібнозернистих бетонів на основі наджорстких сумішей, які активно впроваджують у Західному регіоні України, де вже зараз функціонує ціла низка технологічних ліній із новітніми бетоноформувальними комплексами імпортного виробництва. Проблеми застосування перероблених золошлакових відвалів, накопичених на українських ТЕС у минулі роки, відкривають нові перспективи щодо виготовлення сучасних вібропресованих виробів на основі наджорстких сумішей із підвищеними експлуатаційними характеристиками за значної економії використаного портландцементу як зв’язного для будівельних елементів. У статті колектив авторів кафедри будівельного виробництва ознайомлює науково-технічну аудиторію з останніми дослідженнями, здійсненими у Львівській політехніці в цій царині, надаючи певні результати вивчення впливу на властивості наджорстких вібропресованих бетонів із використанням мінеральних очищених класифікованих сумішей марки SM 0/40/70 (ДСТУ 2.7-128:2006 «Добавка активна мінеральна») на часткову заміну портландцементів першого і другого типів виробництва ПАТ «Івано-Франківськцемент».</span></p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320834ПЕНЕТРАЦІЯ ХЛОРИД-ІОНІВ ІЗ ВОДНИХ РОЗЧИНІВ У ЦЕМЕНТНІ МАТЕРІАЛИ2025-01-15T01:24:53+02:00Ольга Сергіївна Борзякborziak.olga@gmail.com Віталій Вікторович Журавель1987robota@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Основною проблемою корозії залізобетонних конструкцій є проникнення хлоридів, які руйнують пасивуючий шар сталевої арматури та сприяють її електрохімічній корозії. У статті досліджено процес проникнення хлорид-іонів у цементні матеріали. Метою роботи є аналіз впливу карбонатних добавок на глибину дифузії хлорид-іонів і міцність цементних композитів. Зразки цементно-піщаного розчину з різними типами цементу (портландцемент CEM I і цемент із карбонатними добавками CEM II) витримували у трьох середовищах: морській воді, 0,1 М розчині NaCl і проточній воді. Після семи днів витримки зразки з цементу CEM II показали вищу міцність на вигин, ніж зразки з CEM I. Проте після 28 днів міцність зразків CEM I стала вищою, незалежно від середовища. Зразки з CEM II демонстрували стабільну міцність у морській воді, тоді як у проточній воді та розчині NaCl міцність дещо знижувалася. Дослідження глибини проникнення хлоридів показали, що зразки з карбонатними добавками (CEM II) мають більшу глибину дифузії хлоридів порівняно зі зразками з чистого портландцементу (CEM I). Це можна пояснити збільшенням капілярної пористості цементних композитів через введення карбонатів. У морській воді дифузія хлоридів була менш інтенсивною через присутність інших іонів, які можуть перешкоджати їх проникненню. </span><span class="fontstyle0">Виявлено, що карбонатні добавки мають суперечливий вплив на властивості цементних композитів. З одного боку, вони сприяють зв’язуванню хлоридів у гідратні фази, а з іншого — збільшують проникність матеріалу через модифікацію порової структури.</span> </p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320835КІНЕТИКА КАРБОНІЗАЦІЇ ЗАХИСНОГО ШАРУ БЕТОНУ ЗАЛІЗОБЕТОННИХ ОПОР КОНТАКТНОЇ МЕРЕЖІ ЗАЛІЗНИЦЬ2025-01-15T01:53:14+02:00Ельшад Фаіг огли Наджафовbmcs@kart.edu.uaЄ Чженьхуаbmcs@kart.edu.uaДмитро Артурович Плугінplugin.da@kart.edu.uaАндрій Аркадійович Плугінplugin_aa@kart.edu.ua<p>Досліджено вплив карбонізації захисного шару бетону, що спричиняє втрату бетоном захисних властивостей до сталевої арматури, на довговічність опор. Виконано аналіз впливу конструктивних особливостей і технологічних факторів на характеристики захисного шару бетону опор контактної мережі, термодинамічний аналіз реакції нейтралізації продуктів гідратації цементу вуглекислим газом, теоретичний аналіз процесу карбонізації та кінетики просування її фронту, експериментальне дослідження кінетики карбонізації. Встановлено, що нейтралізація бетону вуглекислим газом відбувається через розчинення молекул CO2, а кінетика просування фронту карбонізації визначається дифузією цих молекул через поровий простір бетону. Запропоновано рівняння кінетики карбонізації. Показано, що реакційна здатність бетону для карбонізації визначена водопоглинанням бетону. Визначено величини ефективного коефіцієнта дифузії CO2 в бетоні опор, отримано кінетичні залежності просування фронту карбонізації.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320888ДОСЛІДЖЕННЯ СВІТОВОГО ДОСВІДУ ІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НОРМАТИВНОЇ БАЗИ ДЛЯ РОЗРАХУНКІВ СТІЙКОСТІ БУДІВЕЛЬ ДО ПРОГРЕСУЮЧОГО ОБВАЛЕННЯ2025-01-16T00:56:40+02:00Ігор Костянтинович Фесунfesuni99@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Мінімізація можливості виникнення прогресуючого обвалення є одним із найголовніших завдань забезпечення надійності будівель. У цій роботі надано аналіз нормативних баз світового досвіду щодо забезпечення стійкості до прогресуючого обвалення для поточного стану вітчизняної. Метою роботи був пошук у відповідних закордонних нормативних документах базової інформації про забезпечення стійкості до прогресуючого обвалення, зокрема мінімальні необхідні характеристики будівель для врахування прогресуючого обвалення на стадії проєктування, вжиті підходи для зменшення вірогідності прогресуючого обвалення, основні критерії визначення прогресуючого обвалення, параметри моделювання прогресуючого обвалення за методом раптового видалення несучої конструкції. </span><span class="fontstyle0">У статті порівняно ключові положення норм, основну увагу приділено пропонованим підходам для зниження ймовірності прогресуючого обвалення, саме зокрема методу альтернативного шляху.</span> </p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320889МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ ГОЛОВНИХ БАЛОК МОСТОВИХ КРАНІВ ІЗ ПОПЕРЕДНЬОЮ НАПРУГОЮ2025-01-16T01:12:07+02:00Анатолій Вікторович Ткачьовtavtkach@ukr.netОлексій Анатолійович Ткачьовtavtkach@ukr.netСергій Володимирович Мироненкоmirserg@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті розглянуто питання, пов’язані з напружено-деформованим станом попередньо напруженого кранового моста. Мета роботи полягає в розробленні нової математичної моделі головної балки кранів мостового типу, яка дає можливість дослідити її напружено-деформовану поведінку за сумісної дії на балку вертикального рухомого навантаження, статичного навантаження від ваги самої балки та осьового ексцентричного навантаження. </span><span class="fontstyle0">Наведена нова математична модель базована на загальній теорії стійкості пружних систем, за розроблення якої були враховані реальні умови конструктивного виконання кранового моста. Отримані рівняння кривої прогинів цієї балки дали змогу провести дослідження та проаналізувати головні критерії працездатності вантажопідйомних машин – статичну жорсткість і статичну міцність – залежно від співвідношення повздовжніх і поперечних сил, що діють на балку. </span><span class="fontstyle0">Отримані у статті результати можна в подальшому використати для проєктування та модернізації кранів із метою підвищення їхньої вантажопідйомності, збільшення терміну їхньої служби без демонтажу, а також для вдосконалення чинних інженерних методів розрахунку як на стадіях проєктування, так і в умовах реальної експлуатації.</span> </p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320679ОСОБЛИВОСТІ ВЛАШТУВАННЯ ФУНДАМЕНТІВ НА ПІДТОПЛЕНИХ І ПОТЕНЦІЙНО ПІДТОПЛЮВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ2025-01-12T09:36:39+02:00Олександр Іванович Бондаренкоoleksandr.bondarenko2@kname.edu.uaГеннадій Георгійович Стріжельчикhennadii.strizhelchyk@kname.edu.uaІрина Вікторівна ХрапатоваIryna.Khrapatova@kname.edu.uaЄвген Петрович ВасиленкоYehen.Vasylenko@kname.edu.uaОлександр Євгенович Ляпінoleksandr.liapin@kname.edu.ua<p>Через збільшення глибини закладення фундаментів у разі будівництва підземних паркінгів і захисних укриттів почастішали випадки розкриття котлованами несподівано перезволожених ґрунтів м'якопластичної консистенції, хоча, за результатами інженерно-геологічних вишукувань, ґрунти знаходились у напівтвердому стані, і рівень ґрунтової води був зафіксований на глибині одного метра від дна майбутнього котловану. <br />Тобто фактично змінилися властивості суглинистого ґрунту, який мав бути основою плитного фундаменту, і для продовження будівництва потрібно провести інженерну підготовку ґрунтової основи. Було запропоновано влаштування щебеневої подушки і гідроізоляцію фундаменту з використанням комплексної хімічно активної добавки «Навікон» проникної дії для захисту від ґрунтової води. Поєднання таких заходів дало змогу підвищити несучу здатність ґрунтової основи і одночасно відмовитися від стаціонарних дренажних споруд. Товщину подушки, кількість шарів, використання або невикористання вібраційного впливу за ущільнення подушки, кількість проходів тощо визначали на дослідній ділянці котловану, яка потім увійшла в склад загальної подушки. Як показали розрахунки та експериментальні ущільнення, малоповерхові споруди (двоповерхові) можна будувати на одношарових щебеневих подушках до 30 см товщиною, оскільки тиск від вийнятого ґрунту можна порівняти з тиском від споруди. При цьому осадка споруд, навіть на слабких ґрунтах, практично не відбувається.<br />Для багатоповерхових споруд (три і чотири поверхи) можна застосовувати двошарову щебеневу подушку товщиною до 50 см: нижній шар – фракція 40-70 мм, верхній шар – фракція 20-40 мм.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320685ОЦІНКА ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ МЕТОДУ ЕКСПЕРТНИХ ОЦІНОК У СИСТЕМІ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ РЕГІОНІВ2025-01-12T16:44:29+02:00Костянтин Анатолійович Мамоновkostia.mamonov2017@gmail.comВасиль Васильович Гойvasssgoi@gmail.comРоман Сергійович В’яткінviatkinr@gmail.comВасиль Степанович Ковальчукvasyl.kov.sumy@gmail.com<p>У статті встановлено, що сучасні напрями використання земель забезпечують необхідність формування кількісної основи ухвалення рішень у системі територіального розвитку регіонів. Для вирішення цього складного завдання особливе значення має застосування математичних методів оцінювання, зокрема експертного інструментарію. Запропоновано напрями застосування методу експертних оцінок для визначення територіального розвитку використання земель регіонів. Побудовано моделі експертного оцінювання та встановлено критерії визначення експертів у системі територіального розвитку.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320691АНАЛІЗ МЕТОДІВ ОЦІНЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬ У ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАДАХ2025-01-12T19:53:38+02:00Олена Миколаївна Канівецьleva1205@ukr.netЮрій Леонідович Склярsul_bio@ukr.net<p>У статті охарактеризовано методи оцінювання рівня використання земель у територіальних громадах, їхню сутність, переваги та недоліки. Особливу увагу приділено показникам ефективності виробництва сільськогосподарської продукції, збереженню земельного потенціалу та оцінюванню вартісних характеристик земельних ділянок. <br />Визначено, що інтегральний підхід для оцінювання, базований на балах бонітету та інших кількісних показниках, є найефективнішим для комплексного моніторингу землекористування в територіальних громадах. Упровадження таких методів дає змогу удосконалити процес управління.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320700АКТУАЛІТЕТИ ЗЕМЕЛЬНОГО РОЗВИТКУ ГРОМАД ТА ОБОРОННОЇ СТІЙКОСТІ УКРАЇНИ2025-01-12T21:37:21+02:00Григорій Іванович Шарийshariy.grigoriy61@gmail.comЄвгенія Борисівна Угненкоugnenko.ievgenia@gmail.comНаталія Ігорівна Сорочукnat.sorochuk50@gmail.comЄвген Миколайович Коростельовkostya_90@ukr.netОлена Миколаївна Ужвієва elena.uzhviieva.72@gmail.com<p>У роботі розглянуто актуальні питання та проблеми земельних відносин в Україні, визначено пріоритети землеустрою та земельного розвитку на період війни. Визначено посилення соціальної справедливості в перерозподілі земель, припиненні безоплатної приватизації, обмеження скуповування земель в одні руки, недопущення аукціонного перерозподілу природних кормових угідь і громадських пасовищ і городів, формування справедливого перерозподілу земельної ренти. Зазначено про необхідність подальшого вдосконалення адміністративно-територіального устрою, Генеральної схеми України, державних будівельних норм, політики рурбанізації. Розглянуто необхідність розширення земель оборони та особливий землеустрій прикордонної смуги і стокілометрової прикордонної зони. Визначено, що ревіталізація земель сільськогосподарських, лісового і водного фонду забудованих територій в умовах великих площ белігеративних ландшафтів, сформованих війною, потребує зусиль і допомоги світового співтовариства та кардинальної зміни регуляторної політики у сфері землеустрою і земельного кадастру.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320673КЕРУВАННЯ СТІЙКІСТЮ БАШТОВОГО КРАНА ЗА ДОПОМОГОЮ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ2025-01-11T23:49:01+02:00Володимир Олександрович Стефановvstef@ukr.netІгор Віталійович Дзержинськийdzerzhynskiy@gmail.com<p><span class="fontstyle0">У цій роботі подано систему забезпечення стійкості баштового крана за допомогою методів штучного інтелекту. Система містить датчики для збору даних про зовнішні навантаження та параметри крана, контролер із нейромережевою моделлю для прогнозування параметрів вітру та алгоритм керування механізмами крана. Система розроблена для забезпечення стійкості крана в робочому та неробочому станах. </span><span class="fontstyle0">Результати дослідження показали, що запропонована система може ефективно забезпечувати стійкість баштового крана в робочому стані, прогнозувати небезпечні пориви вітру і вживати відповідних заходів для запобігання перекиданню. Використання цієї системи може значно знизити кількість аварій на баштових кранах.</span> </p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320674РОЗВ’ЯЗАННЯ ХВИЛЬОВОГО РІВНЯННЯ В ЗАДАЧІ ПРО РОЗПОВСЮДЖЕННЯ МЕХАНІЧНИХ ХВИЛЬ У ДВОВИМІРНОМУ ШАРУВАТОМУ СЕРЕДОВИЩІ З МАЙЖЕ ІНВАРІАНТНИМ ВІДНОШЕННЯМ МАТЕРІАЛЬНО-ГЕОМЕТРИЧНИХ ПАРАМЕТРІВ2025-01-12T02:02:31+02:00Олександр Віталійович Казанкоkazanko@kart.edu.ua Ольга Євгеніївна Пєнкінаpenkina@kart.edu.ua<p><span class="fontstyle0">Питання, розглянуті в роботі, зорієнтовані на перспективне створення напрацювань у галузі реалізації штучних властивостей у пружних внутрішньо структурованих (несуцільних) середовищах у зв’язку із розсіюванням у них механічних (акустичних) хвиль. Автори розвивають думку про те, що шарувате строго періодичне середовище може бути модифіковано за матеріальним і геометричним параметрами (розглянуто плоску необмежену вздовж періодичності модель середовища</span><span class="fontstyle2">). </span><span class="fontstyle0">Передумовою для розвитку цієї ідеї послужило припущення про існування інваріантних форм у дисперсійному рівнянні, що пов’язує параметри середовища з умовами розв’язності проблеми Штурма-Ліувілля. Для реалізації зазначених модифікацій залучено апарат майже-періодичних функцій. Автори роботи вдаються до спроб розв’язати задачу на власні коливання (проблему Штурма-Ліувілля).</span></p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320676МЕТОДИКА ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ РОБОЧОЇ ДЕТАЛІ З ОЗНАКАМИ МЕХАНІЧНИХ ПОШКОДЖЕНЬ2025-01-12T02:43:47+02:00Валерія Павлівна РаківненкоValeryrakivnenko@gmail.comАліна Володимирівна Колісникallinchic26@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Практика свідчить, що наявність тріщини ще не означає втрату несучої здатності конструкції: до критичного розміру тріщини пошкодження може бути безпечним, якщо є можливість виявити і відслідкувати розвиток дефекту, що буде обґрунтуванням подальшої експлуатації високовартісного об’єкта. У статті розглянуто метод визначення рівня працездатності навантаженої деталі через аналітичне знаходження небезпечного його стану за допомогою коефіцієнтів інтенсивності напружень, які є чисельною характеристикою механічних пошкоджень. Ураховуючи складність розглянутої задач, розв’язання проводимо методом енергетичного балансу.</span> </p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320702РОЗРОБЛЕННЯ МОДЕЛІ ПОВНОЇ МНОЖИНИ СПОСОБІВ ПІДВИЩЕННЯ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИРОБНИЧИХ СИСТЕМ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ДОСЯГНЕННЯ БІЗНЕСОМ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ2025-01-12T22:24:31+02:00Ганна Володимирівна Біловолhanna.bilovol@gmail.comАртур Олександрович Каграманянkartal2@ukr.netОлег Вадимович Василенко0673966747@ukr.netАндрій Володимирович Онищенкоonyshchenko@kart.edu.ua<p>Показано доцільність створення механізмів та інструментів, які спростять представникам малого і середнього бізнесу перехід до сталої моделі функціонування. Класифіковано джерела втрат енергетичних ресурсів на різних ділянках виробничих систем. Розроблено алгоритм виявлення структурної моделі множини способів підвищення енергоефективності виробничих систем. Обґрунтовано доцільність формування такої множини в найбільш узагальненій формі з необхідністю подальшої конкретизації її структурних елементів. Показано, що модель повної множини способів підвищення енергоефективності виробничих систем включає дев’ять загальних структур способів підвищення ефективності. Наведено приклади заходів, які дадуть змогу реалізувати виявлені способи для роботи газової промислової котельні, яка забезпечує теплотою систему опалення.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320837ОЦІНЮВАННЯ НАДІЙНОСТІ ТРАНСПОРТНО-СОЦІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ВИГЛЯДІ АНКЕТНИХ ОПИТУВАНЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ПАКЕТІВ СТАТИСТИЧНОЇ ОБРОБКИ ДАНИХ2025-01-15T08:40:05+02:00Денис Михайлович Копитковkopytkov_dm@ukr.netГанна Олександрівна Самчукganna.samchuk@gmail.comОлександр Сергійович Черепахаstt_0014@ukr.net<p>Наведено результати визначення надійності анкети з оцінювання ставлення пасажирів до складових якості міських пасажирських перевезень за допомогою методів математичної статистики, для чого використано найбільш розповсюджені статистичні пакети обробки даних, такі як MS Office Excel, Statgraphics, IBM Statistics SPSS і Statistica. Усі програми продемонстрували прийнятну придатність для розрахунку надійності. Найбільш функціональною виявилася програма Statistica, а найменш функціональною – MS Office Excel. <br />Результати статистичного аналізу показали, що надійність опитувальника є достатньою і становить від 0,763 до 0,771, виходячи з результатів розрахунків усіх використаних статистичних програм.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320844АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ МОРСЬКИХ БЕЗПІЛОТНИХ АПАРАТІВ У ЛОГІСТИЧНИХ СИСТЕМАХ2025-01-15T10:08:55+02:00Олексій Миколайович Мельникznp@kart.edu.uaОлег Анатольович Онищенкоznp@kart.edu.uaСергій Вікторович Курдюкznp@kart.edu.uaТимофій Костянтинович Гаврилюкznp@kart.edu.uaДементій Анатольович Бурлаченкоznp@kart.edu.ua<p>Безпілотні технології відіграють ключову роль в убезпеченні, доставленні вантажів і моніторингу морського середовища, однак їх широке впровадження стикається зі значними викликами, зокрема нестабільністю енергетичного забезпечення, обмеженою автономністю і складністю маршрутизації. У статті розглянуто ключові аспекти використання морських безпілотних апаратів (МБПА) у логістичних системах, включаючи їхні переваги, виклики та перспективи розвитку. Основну увагу приділено потенціалу морських дронів у різних сферах: доставленні вантажів, моніторингу інфраструктури, <br>екологічному контролі та участі в рятувальних операціях. Важливим аспектом роботи є запропонована спрощена математична модель оптимізації маршрутів, що дає змогу мінімізувати витрати на доставлення та підвищити ефективність логістичних систем. <br>Проаналізовано сучасні технології, пов’язані з автономністю дронів, їхньою інтеграцією з інтелектуальними системами, а також роль у розумних логістичних мережах. Значну увагу приділено питанням енергоефективності та впливу МБПА на зменшення екологічного сліду. <br>Висвітлено також виклики впровадження дронів, зокрема відсутність міжнародних регламентів, вимоги до кібербезпеки та обмеження щодо технічних можливостей. На основі аналізу практик успішного використання в судноплавних підкреслено ефективність дронів у скороченні витрат і підвищенні точності операцій. Запропоновано подальші перспективи вдосконалення автономності безпілотних апаратів, розроблення мережевих рішень для групового управління та інтеграції з портовою інфраструктурою. Результати дослідження підкреслюють необхідність встановлення міжнародних стандартів і нормативів для убезпечення та екологічності, а також розвиток енергоефективних рішень для створення фундаменту глибокої інтеграції МБПА у глобальні логістичні системи.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/320854ФОРМУВАННЯ ТЕРМІНАЛЬНОЇ СИСТЕМИ РОЗПОДІЛУ ТОВАРІВ У РАЗІ ЇХ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ЗАЛІЗНИЦЕЮ2025-01-15T12:38:19+02:00Денис Вікторович Ломотькоden@kart.edu.uaВасиль Михайлович ІльчишинVasyl.M.Ilchyshyn@lpnu.uaМикола Денисович Ломотькоkolyanl890@gmail.comДмитро Вікторович Кудряшовauto.bearing.losk@gmail.com<p>Запропоновано в основу автоматизованої системи розподілу замовлень на перевезення товарів покласти логістичні ланцюги між постачальником і отримувачем. <br />Встановлено, що за сучасних умов в Україні особливістю такого ланцюга є відсутність інформаційного зв’язку між постачальником і отримувачем, а попередніх фінансових потоків може бути взагалі не передбачено. Ця принципова відмінність автоматизованої системи розподілу замовлень на перевезення вантажів за участю залізниць вплинула на перелік завдань і структуру запропонованої системи з елементами інтелектуальної підтримки ухвалення рішень. Прикладна цінність отриманих результатів полягає в їх пристосуванні до складних умов нашої країни, яка перебуває у стані війни.</p>2024-12-13T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024