http://csw.kart.edu.ua/issue/feedЗбірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту2024-04-18T20:44:36+03:00Andrii/Андрійcsw_usurt@kart.edu.uaOpen Journal Systems<p>У Збірнику наукових праць УкрДУЗТ публікуються результати наукових досліджень, наукові та конструкторські розробки та інші матеріали вчених, фахівців залізничного транспорту і промислових підприємств, спрямовані на вирішення сучасних задач та проблем організації перевезень та управління на транспорті, рухомого складу і тяги поїздів, транспортного будівництва та залізничної колії, теплоенергетики та матеріалознавства, автоматики, телемеханіки та зв’язку тощо.</p> <p>Цей Збірник призначений для інженерно-технічних працівників, магістрантів, студентів і науковців залізничного транспорту та інших галузей промисловості.</p> <p>Збірник включено до категорії «Б» <a href="http://new.kart.edu.ua/wp-content/uploads/2020/03/fahovi-vidannja-ukraini.pdf" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Переліку наукових фахових видань України</a>, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук, ступеня доктора філософії (Накази МОН України №1301 від 15.10.2019 р. та №1643 від 28.12.2019 р.).</p>http://csw.kart.edu.ua/article/view/301865АНАЛІЗ ЗАЛЕЖНОСТІ ВМІСТУ НАФТАЛІНУ В КОКСОВОМУ ГАЗІ ВІД ТЕМПЕРАТУРИ І ТИСКУ2024-04-13T08:25:32+03:00Юрій Олександрович БурдаYurii.Burda@kname.edu.uaЮрій Олександрович Півненкоyurii.pivnenko@kname.edu.uaАртем Димитрійович ЧереднікArtem.Cherednik@kname.edu.uaОлександр Анатолійович Логвіненкоlogvinenko.mpm@gmail.comІгор Олександрович Редькоihorredko1972@gmail.com<p>Дослідження фокусується на аналізі відношення кількості нафталіну в<br />коксовому газі до змін температури і тиску. Мета дослідження – вивчення впливу цих параметрів на концентрацію нафталіну в газовій фазі. Основний акцент зроблено на аналізі температурних і тискових умов, які можуть сприяти ефективному зниженню вмісту нафталіну в коксовому газі. Результати експериментів підтвердили, що зі збільшенням тиску та зниженням температури відбувається істотне зменшення концентрації нафталіну.<br />Однак, з урахуванням важливості екологічних аспектів, виявлено, що мокре газоочищення недостатньо ефективне для досягнення необхідного рівня очищення від нафталіну.</p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/301873ПРОГНОЗУВАННЯ ТЕМПЕРАТУРНОГО РЕЖИМУ ПІДЗЕМНОГО КОЛЕКТОРА ГЕОТЕРМАЛЬНОЇ ЦИРКУЛЯЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ТЕПЛОПОСТАЧАННЯ2024-04-13T16:05:43+03:00Андрій Олександрович Редькоandrey.ua-mail@ukr.netОлександр Федорович РедькоRedko.af@gmail.comАртур Олександрович Каграманянkartal2@ukr.netМаксим Миколайович Батютаmaxico69@gmail.comДенис Ігорович Краснопольськийden4ik1703@ukr.net<p>Наведено результати чисельного дослідження температурного режиму<br />пласта геотермального родовища. Розроблено математичну модель процесу теплообміну геотермальної рідини та гірської породи. Модель руху геотермальної рідини складає систему рівнянь нерозривності, кількості руху та енергії. Охолодження пласта визначається положенням фронту охолодження, який визначається ізотермою з температурою 288 К.<br />Рішення одержано методом комп'ютерного моделювання. Показано значний вплив дебіту свердловин. При дебіті 10 м3 /год у період експлуатації 7500 год прогнозується зниження температури геотермальної рідини від 347 до 338 K, зі збільшенням дебіту до 100 м3/год можливе зниження температури від 347 до 325 K.</p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/301881ДОСЛІДЖЕННЯ ЗБІЖНОСТІ ПОЛІНОМІВ І МЕТОДУ СКІНЧЕННИХ ЕЛЕМЕНТІВ З УРАХУВАННЯМ ПЛАСТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ МАТЕРІАЛУ2024-04-13T19:42:30+03:00Віктор Петрович Андрієвський vandriievskyi@hotmail.comІван Юрійович Мартинюкivan.martinyuk@gmail.comОлександр Всеволодович Максим’юк sashamaksymiuk@gmail.com<p>У статті наведено розв’язувальні співвідношення для обчислення вузлових реакцій і коефіцієнтів матриці жорсткості скінченного елемента зі змінними механічними і геометричними параметрами та з урахуванням пластичних властивостей матеріалу.<br />Проведено дослідження збіжності результатів розрахунку напіваналітичним методом скінченних елементів (НМСЕ) при застосуванні рядів Фур’є та поліномів і результатів, отриманих методом скінченних елементів (МСЕ) з урахуванням пластичних властивостей матеріалу на тестовому прикладі (досліджено напружено-деформований стан нескінченної смуги прямокутного перерізу, навантаженої рівномірно розподіленим навантаженням).</p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/301944ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ЕЛЕКТРИЧНИХ ПОТЕНЦІАЛІВ НА КОРОЗІЙНІ ПРОЦЕСИ В ЗАЛІЗОБЕТОННИХ ШПАЛАХ2024-04-14T22:04:06+03:00Андрій Аркадійович Плугінplugin_aa@kart.edu.uaМаксим Андрійович Муригін maks.murygin.1999@gmail.comОксана Петрівна Крикун 0509ksushka@gmail.comЕльшад Фаед огли Наджафовbmcs@kart.edu.uaВладислава Володимирівна Зінченко f23vladislava11v@gmail.com<p>Проведено експериментальні дослідження впливу електричних потенціалів на інтенсивність корозійних процесів у залізобетонних конструкціях підрейкових основ.<br />Розроблено методику досліджень, яка передбачає створення цих впливів на моделі, та оцінювання їхніх наслідків. Створено впливи капілярного підняття, випаровування, дифузії, кристалізації солей, електричного потенціалу, передбачено оцінювання впливу електричного потенціалу на прискорення процесів перенесення та проявів ознак корозії. Виготовлено моделі та експериментальні установки, проведено дослідження. Експозицію моделей здійснювали у водному середовищі та розчині хлориду натрію без електричного впливу (як контроль) і під впливом пульсуючого однонаправленого електричного потенціалу (ПОЕП). Встановлено, що під час впливу ПОЕП сила струму крізь моделі знижується, питомий електричний опір моделей зростає. ПОЕП прискорює проникнення іонів у модель у 4,43 раза, а також обумовлює більш сильні прояви ознак електрокорозії арматури. Прискорення перенесення іонів має прискорювати й корозійні процеси в бетоні, але їхнє дослідження доцільно проводити з більшими термінами експозиції моделей і з застосуванням фізико-хімічних методів. Рекомендовано засоби дренування струмів, що стікають із рейок крізь шпали, і запропоновано усунути випуски арматури з їхніх торців.</p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/302064ПРОГНОЗУВАННЯ ОСТАТОЧНОГО РЕСУРСУ МЕТАЛЕВОЇ ДИМОВОЇ ТРУБИ КОЛЬОРОВОЇ МЕТАЛУРГІЇ2024-04-16T11:10:51+03:00Андрій Аркадійович Плугінplugin_aa@kart.edu.uaВіктор Денисович Жванbud.nuzp@gmail.comОлексій Вікторович Лобякlobiak_bmg@kart.edu.uaОлексій Миколайович Назаренкоalexnazar75.an@gmail.comСергій Валентинович Микитасьmikitas@kart.edu.ua<p>Виконано комплексне дослідження корозійних процесів, пошкоджень і<br />несучої здатності металевої димової труби, що відводить газодимову суміш, утворювану в технологічних процесах кольорової металургії, і розроблено методику прогнозування її остаточного ресурсу. Виконано аналіз складу і температурно-вологісного режиму зазначеної<br />суміші, встановлено ступінь агресивної дії середовища, яке спричиняє корозію труби зсередини. У результаті аналізу результатів замірів товщини стінки труби визначено глибину корозійних ушкоджень і швидкість корозії. Показано, що інтенсивність корозії за<br />висотою труби відрізняється. Виконано аналіз напружено-деформованого стану труби з урахуванням корозійних пошкоджень, визначено найбільш навантажену небезпечну зону і її конструкції, визначено граничні значення товщини стінки та глибини корозійного пошкодження в перерізах, які забезпечують виконання умов до несучої здатності. Виходячи з величин швидкості корозії для всіх перерізів визначено час досягнення граничного стану.</p> <p>Показано, що без заходів із ремонту і захисту остаточний ресурс труби не перевищує дев’ять років. Для збільшення остаточного ресурсу труби до 18 років рекомендовано замінити верхню частину труби, а понад 18 років – здійснити антикорозійний захист її внутрішньої поверхні.<br />Показано, що додаткове понад 18 років збільшення остаточного ресурсу дорівнюватиме терміну служби покриття, за умови своєчасного відновлення якого остаточний ресурс труби може бути доведений до 70–80 років.</p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/301993НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ПІДХІД ДО ВИЗНАЧЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ СОБІВАРТОСТІ ДЕПОВСЬКОГО РЕМОНТУ ПАСАЖИРСЬКИХ ВАГОНІВ2024-04-15T16:43:03+03:00 Юрій Євгенович Калабухінkalabuxin-fet@ukr.netІгор Ернстович Мартиновmartinov.hiit@gmail.comАльона Володимирівна Труфановаalena.hiit.vagons@gmail.comСтаніслав Ігорович Мартиновst.mrtnv@gmail.com<p><span class="fontstyle0">У статті розглянуто питання розроблення єдиного для відповідних структурних підрозділів Пасажирської компанії АТ «Укрзалізниця» науково-методичного підходу для визначення виробничої собівартості деповського ремонту пасажирських вагонів. Запропонована методика розрахунку собівартості ремонтних робіт у пасажирському господарстві базується на вимогах </span><span class="fontstyle0">Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати» і </span><span class="fontstyle0">дає змогу враховувати фактичний термін служби та рівень спрацювання пасажирського вагона, його тип і конструктивні особливості.</span></p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/301999АНАЛІТИЧНИЙ ОГЛЯД СУЧАСНИХ МЕТОДІВ ОЦІНЮВАННЯ СТАНУ ЗАЛІЗНИЧНОЇ КОЛІЇ2024-04-15T17:24:39+03:00Дмитро Олександрович Потаповpotapov_xiit@ukr.netВолодимир Геннадійович Вітольбергvitolberg@kart.edu.uaСергій Сергійович Чесакserheychesak@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Підтримання залізничної колії в належному стані потребує постійного моніторингу її параметрів. Одним із головних показників є положення колії у просторі і часі. Це положення характеризується такими показниками, як повздовжній і поперечний профілі, положення колії в плані, перекоси колії, ширина колії. Ці параметри безпосередньо впливають на динаміку взаємодії рухомого складу та залізничної колії. Різниця між фактичним і проєктним положеннями за кожним параметром може призводити до обмеження швидкості, а в деяких випадках і повного закриття руху по ділянці. Крім того, аналіз цих параметрів дає змогу на ранніх стадіях виявляти критичні стани та планувати профілактичне обслуговування. Але для комплексної оцінки стану залізничної колії доцільно розглядати не один окремий параметр, а їхню сукупність. За останні роки в різних країнах були проведенні численні дослідження, спрямовані на пошук найбільш об’єктивного індексу якості колії (Track Quality Index, TQI). Індекси якості колії – це абстрактні величини, що об’єднують і обчислюють за певним алгоритмом дані, отримані від колієвимірювальних засобів. Результатом виконаних обчислень є певна числова величина, яка характеризує стан окремої ділянки колії. Це дає змогу порівняти між собою різні ділянки, знайти найбільш пріоритетні для ремонту місця і спланувати роботи з поточного утримання колії. Аналіз бази даних із послідовних вимірювань однієї ділянки та експлуатаційних умов на ній дає змогу розрахувати швидкість деградації геометричних параметрів колії, що у свою чергу створює передумови для прогнозування появи несправностей.</span></p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/302002ВИКОРИСТАННЯ ПЛАТФОРМИ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ MOODLE ДЛЯ ОСВІТНЬОЇ КОМПОНЕНТИ «ТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ»2024-04-15T17:56:32+03:00Ігор Олександрович Хітровi.o.khitrov@nuwm.edu.ua<p><span class="fontstyle0">У статті наведено дослідження щодо ефективного використання платформи електронного навчання Moodle у навчальному процесі під час вивчення освітньої компоненти «Транспортні засоби» спеціальності 275 «Транспортні технології». Робота охоплює аналіз можливостей Moodle для оптимізації процесу навчання з тематики транспортних засобів, ураховуючи різноманітність матеріалів, інтерактивність і доступність для здобувачів вищої освіти. Дослідження включає аналіз функціонала Moodle для наповнення курсу, використання різних типів оцінювання, а також моніторингу успішності здобувачів з вивчення матеріалу, проведення опитування. Основна мета полягає в підвищенні ефективності навчального процесу за допомогою інноваційних методів та інструментів, доступних у Moodle.</span> </p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/302004ВПЛИВ ХАРАКТЕРИСТИК ЗЕРНОВИХ ВАНТАЖІВ НА ВИБІР СКЛАДСЬКОГО ОБЛАДНАННЯ ВАНТАЖНОГО ТЕРМІНАЛУ ПОРТУ2024-04-15T18:15:49+03:00Валентина Леонідівна Ромахznp@kart.edu.uaВолодимир Іванович Тихонінznp@kart.edu.uaІрина Ігорівна Тихонінаznp@kart.edu.ua<p><span class="fontstyle0">У статті розглянуто сучасні особливості транспортування і складування зернових вантажів в умовах воєнної агресії та зміни транспортних ланцюгів постачання. Блокада чорноморських портів зумовила аграріїв шукати нові шляхи експорту зернових. На жаль, ні західні кордони, ні Дунайські порти не виявилися готовими до такого величезного вантажопотоку. Руйнування транспортної та складської інфраструктури потребує величезних ризикових інвестицій від аграріїв, що спонукає їх шукати нові інноваційні шляхи транспортування, складування та перевалки зернових вантажів.</span></p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://csw.kart.edu.ua/article/view/302007ТОПОЛОГІЯ СИСТEМИ ЗБОРУ EНEРГІЇ ДЛЯ ВEЛИКОМAСШТAБНИХ СОНЯЧНИХ EЛEКТРОСТAНЦІЙ ЗA РAХУНОК ДВОСТУПEНEВОГО ДИФEРEНЦІAЛЬНОГО ПEРEТВОРЮВAЧA ПОТУЖНОСТІ2024-04-15T18:54:41+03:00Володимир Павлович НерубацькийNVP9@i.uaОлександр Андрійович Плахтійa.plakhtiy1989@gmail.com Денис Анатолійович ГордієнкоD.Hordiienko@i.ua<p><span class="fontstyle0">Провeдeно aнaліз aрхітeктур збору eнeргії для вeликомaсштaбних сонячних eлeктростaнцій. Розглянуто пeрeвaги тa нeдоліки використaння підвищувaльного пeрeтворювaчa в цих aрхітeктурaх. Нaвeдeно топологію двоступeнeвого дифeрeнціaльного пeрeтворювaчa потужності з хaрaктeристикaми мeрeжі збору постійного струму, що зaбeзпeчує більший вихід eнeргії для вeликомaсштaбних сонячних eлeктростaнцій. Наведeно принцип роботи пeрeтворювaчa і протікaння струму у схeмі під чaс пeрeмикaння. Провeдeно розрaхунок роботи кaскaдів бaлaнсувaння струму тa вирівнювaння нaпруги, що обробляють чaсткову потужність і дають змогу групaм фотоeлeктричних пaнeлeй прaцювaти нa мaксимaльній потужності під впливом умов нaвколишнього сeрeдовищa.</span></p>2024-03-22T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024