АНАЛІЗ СТАТИСТИЧНИХ ДАНИХ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ШВИДКІСНОГО РУХУ НА МЕРЕЖІ ЗАЛІЗНИЦЬ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Oleg Eduardovich Shander Ukrainian State University of Railway Transport, Ukraine
  • Yulia Valerievna Shander Ukrainian State University of Railway Transport, Ukraine
  • Alina Gnatenko Ukrainian State University of Railway Transport, Ukraine
  • Julia Zinchenko Ukrainian State University of Railway Transport, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18664/1994-7852.185.2019.180618

Ключові слова:

organization of high-speed traffic, railway network, high-speed trains

Анотація

The article analyzes the current state of passenger traffic on the railway network of Ukraine, identifies the main tasks for the future organization of high-speed traffic in conditions of Ukraine's integration into the EU. The analysis of the operation of high-speed passenger transportation in different countries of the world is carried out and possible variants of development of high-speed transport are offered, taking into account minimization of expenses for construction and time of passengers' passage between the main cities. Many years of foreign experience in the design and operation of high-speed roads, despite the differences in socio-economic, geological, topographical, and demographic conditions in different countries, has proved the expediency of two ways to solve the problem of speed, such as speeding traffic on existing lines; construction and commissioning of specialized high-speed lines. It is proved that introduction of high-speed passenger trains on the main railway lines will: significantly increase the capacity of railway transport in the field of passenger transportation; reducing the time spent by passengers on the road and ensuring that on this basis, the needs of the population in the implementation of travel; reduction of the cost of passenger transportation and the expenses of society to eliminate the consequences of transport; creation of a competitive environment in the market of transport services; ensuring integration of the country's railways into the European transport system. It is proved that in order to ensure introduction of high-speed traffic in certain directions it is necessary to carry out a set of measures for technical re-equipment of railway sections, nodes, railroad, car and locomotive economy, and other objects of infrastructure of railways. Therefore, in the long run, the task of introducing high-speed passenger trains with a speed of up to 350 km / h, should be set as it is the most resource-saving mode of transport.

Біографії авторів

Oleg Eduardovich Shander, Ukrainian State University of Railway Transport

Associate Professor, department of Management of operational work

Yulia Valerievna Shander, Ukrainian State University of Railway Transport

assistant, department of Management of operational work

Alina Gnatenko, Ukrainian State University of Railway Transport

master

Julia Zinchenko, Ukrainian State University of Railway Transport

master

Посилання

Шандер О. Е., Леміш А. М. Удосконалення процесу організації пасажирських швидкісних перевезень в умовах пересадок. Зб. наук. праць Укр. держ. ун-ту залізнич. трансп. 2017. Вип. 173. С. 176-183.

Krink J.,Vesterstrоm, and Riget J. Particle Swarm Optimization with Spatial Particle Extension. To appear in: Proceedings of the Congress on Evolutionary Computation, 2002 (CEC 2002).

Пархоменко Л. О. Дослідження напрямків розвитку швидкісного і високошвидкісного пасажирського руху поїздів на залізницях України. Зб. наук. праць Укр. держ. акад. залізнич. трансп. 2014. Вип. 145. С. 44–50.

Palacin R., Raif L., Deniz Ö., Yan N. High speed rail trends, technologies and operational patterns: a comparison of established and emerging networks. Transport Problems INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL. 2014. Volume 9. Special Edition. P. 18–26.

Константінов Д. В., Крамченко К. В. Моделювання процесу оперативного регулювання швидкісних міжрегіональних пасажирських перевезень. Вісник Національного технічного університету "ХПІ" : зб. наук. праць. Сер. Нові рішення в сучасних технологіях. 2013. № 56. С. 128–136.

Калашнікова Т. Ю., Чередніченко Ю. М. Визначення найкращої моделі використання високошвидкісних магістралей для залізниць України. Зб. наук. праць Укр. держ. ун-ту залізнич. трансп. 2016. Вип. 162. С. 177–182.

Jianping Z. Planning and Development of High-Speed Pail Network in China: презентация доклада на VIII всемирном конгрессе по высокоскоростному железнодорожному транспорту. Филадельфия, 2012. 13. Chinese high speed: in the wake of Wenzhou. International Railway Journal. 2012. № 7. P. 22.

Liebchen C., Mohring Rolf H. The Modeling Power of the Periodic Event Scheduling Problem: Railway Timetables—and Beyond. F. Geraets et al. (Eds.): Railway Optimization 2004. 2007. LNCS 4359. Р. 3–40.

Малахова О. А., Анікєєва О. М. Розвиток швидкісного пасажирського руху в Україні на основі всесвітнього досвіду. Зб. наук. праць Укр. держ. ун- ту залізнич. трансп. 2015. Вип. 154. С. 75–79.

Пархоменко Л. О., Серпокрилов В. Ю., Коваленко Д. М. Аналіз динаміки пасажиропотоків по Україні в умовах швидкісних перевезень. Зб. наук. праць Укр. держ. ун-ту залізнич. трансп. Харків : УкрДУЗТ, 2017. Вип. 173. С. 143–148.

Прохорченко А. В., Кравченко Д. О. Аналіз наукових досліджень щодо проектування транспортних мереж високошвидкісного та звичайного руху. Зб. наук. праць Укр. держ. ун-ту залізнич. трансп. 2015. Вип. 154. С. 70–74.

Офіційний веб-сайт Укрзалізниці. URL: http://uz.gov.ua (дата звернення: 05.04.2018).

Українська залізнична швидкісна компанія. URL: http://intercity.uz.gov.ua (дата звернення: 07.04.2018).

Божок Н. О. Напрямки впровадження швидкісних пасажирських перевезень в Україні. Проблеми економіки транспорту: зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. 2013. Вип. 5. С. 46–56.

Офіційний веб-сайт Державної служби статистики України. URL: http://ukrstat.gov.ua (дата звернення: 05.04.2018).

Лук’янова О. М. Сучасний стан та перспективи розвитку мережі швидкісних залізничних магістралей в Україні в умовах євроінтеграції. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 20. Част. 2. С. 107–110.

Момот А. В. Методичний підхід до визначення раціональних швидкостей руху пасажирських поїздів та раціональних зон їх курсування. Проблеми економіки транспорту: зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. 2013. Вип. 5. С. 80–89.

Офіційний веб-сайт газети «Магістраль». URL: http://magistral-uz.com.ua (дата звернення: 10.04.2018).

Концепція Державної цільової програми впровадження на залізницях швидкісного руху пасажирських поїздів на 2005-2015 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.12.2004 № 979-р. URL: http://zakon2.rada.gov.ua (дата звернення: 11.04.2018).

Офіційний веб-сайт Інституту проектування інфраструктури транспорту. URL: http://ipit.ooo/ua/prospects-for-the-development-of-high-speed-railways-the-railways-of-ukraine (дата звернення: 15.04.2018).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-25

Номер

Розділ

Статті