УДОСКОНАЛЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ПЕРЕДАВАННЯ КОНТЕЙНЕРОПОТОКУ ІЗ ЗЕРНОВИМИ ВАНТАЖАМИ ДЛЯ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ЗА УЧАСТЮ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ

Автор(и)

  • Денис Вікторович Ломотько Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-7624-2925
  • Василь Михайлович Ільчишин Інститут механічної інженерії та транспорту Національного університету «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0001-1207-6825
  • Микола Денисович Ломотько Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0003-0294-2686
  • Ольга Федорівна Афанасова Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0003-4921-6534

DOI:

https://doi.org/10.18664/1994-7852.211.2025.327284

Ключові слова:

залізничний транспорт, морський транспорт, автотранспорт, зернові вантажі, взаємодія, контейнер, термінал

Анотація

Проаналізовано статистичні дані, що показало, що логістична система держави пристосувалася до умов воєнного стану, і протягом останніх двох років спостерігається стабільне щорічне зростання обсягів перевезень контейнерних вантажів на 30 %. Частка експортних логістичних ланцюгів, де задіяні сухопутні прикордонні переходи, досягла 64 %, що актуалізує проблему взаємодії суміжних видів транспорту.
Сучасною тенденцією є перевезення зернових вантажів у контейнерах: у 2021 році частка зернових становила 8 %, а у 2024 році зросла до 39 % загального контейнерообігу. Встановлено, що сукупна потреба в переробці контейнерів на сухопутних міждержавних переходах у середньому становить 47 % наявної переробної спроможності прикордонних контейнерних терміналів. З метою зменшення черг на прикордонних переходах із вагонів, завантажених зерновими вантажами, запропоновано частину зернового вантажопотоку перевозити в контейнерах.
Дослідження особливості функціонування прикордонного контейнерного зернового термінала показали, що, незалежно від його типу, існують аналогічні за технологією обробки контейнерів функціональні ділянки. Їхня відмінність полягає лише в переробній спроможності функціональних ділянок, що визначена місткістю транспортних засобів із зерном, кількістю залученої техніки та корисною площею термінала.
Недостатня переробна спроможність прикордонних зернових контейнерних терміналів зумовлює формування черг із транспортних засобів, що призводить до фінансових втрат. Проаналізовано складові непродуктивного простою транспортних засобів. Доведено, що технологічний варіант перевезення зернового вантажу в контейнерах є економічно вигіднішим, ніж варіанти перевезення автотранспортом і у вагонах-зерновозах ЦТЛ у сезон. Для перевезення зерна у власних вагонах-зерновозах і вагонах ЦТЛ у міжсезоння контейнерний варіант перевезення є вигідним за тривалості очікування в черзі до п’яти діб. Застосування запропонованих підходів передбачено удосконалити шляхом урахування стохастичної природи технологічних параметрів і використати як систему підтримки ухвалення рішень оперативних працівників і логістів.

Біографії авторів

Денис Вікторович Ломотько, Український державний університет залізничного транспорту

д-р техн. наук, професор, завідувач кафедри транспортних систем та логістики

Василь Михайлович Ільчишин, Інститут механічної інженерії та транспорту Національного університету «Львівська політехніка»

канд. техн. наук, доцент кафедри залізничного транспорту

Микола Денисович Ломотько, Український державний університет залізничного транспорту

асистент кафедри управління вантажною та комерційною роботою

Ольга Федорівна Афанасова, Український державний університет залізничного транспорту

аспірантка кафедри транспортних систем та логістики

Посилання

Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 р. № 430-р. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80.

Пархоменко Л. О., Прохоров В. М., Калашнікова Т. Ю., Шандер О. Е. Розробка СППР для управління процесом формування контейнерних поїздів в рамках системи інтермодальних перевезень. Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2023. № 3. С. 29-42.

Yan B., Zhu X., Lee D-H. Jin J. G., Wang L. Transshipment operations optimization of sea-rail intermodal container in seaport rail terminals. Computers & Industrial Engineering. 2020. 141(6):106296.

Hu Q., Wiegmans B., Corman F., Lodewijks G. Integration of inter-terminal transport and hinterland rail transport. Flexible Services and Manufacturing Journal. 2019. 31. P. 807–831.

Ломотько М. Д. Формування ланцюга постачання вантажів у контейнерах на основі «зеленої» логістики. Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2023. № 1. С. 44-52.

Екологічні аспекти застосування «зеленої» логістики при мультимодальних вантажних перевезеннях / Д. В. Ломотько, О. М. Огар, Д. С. Козодой та ін. Залізничний транспорт України. 2021. № 2. С. 49-62. DOI: 10.34029/2311- 4061-2021-139-2-49-62.

Бутько Т. В., Пархоменко Л. О., Артемов Е. М., Лагно О. С. Методи організації вантажних залізничних перевезень на основі ризикорієнтованих технологій. Інформаційнокеруючі системи на залізничному транспорті. 2023. № 4. С. 38-45.

Арсененко Д. В., Ломотько Д. В., Ковальова О. В. Розроблення оптимальної технології перевезення зернових вантажів з урахуванням сучасних тенденцій галузі. Збірник наук. праць Укр. держ. ун-ту залізнич. трансп. Харків: УкрДУЗТ, 2024. Вип. 208. С. 215-222. DOI: https://doi.org/10.18664/1994-7852.208.2024.308751.

Muraev D., Hu H., Rakhmangulov A., Mishkurov P. Multi-agent optimization of the intermodal terminal main parameters by using AnyLogic simulation platform: Case study on the Ningbo-Zhoushan Port. International Journal of Information Management. 2021. Vol. 57. 102133. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2020.102133.

АТ Укрзалізниця. Офіційний сайт. URL: https://uz.gov.ua/.

Прикордонні переходи для експорту зерна: станції та деталі. Українська Зернова Асоціація. URL: https://uga.ua/news/prikordonni-perehodi-dlya-eksportu-zerna-stantsiyi-tadetali/#undefined.

Ломотько Д. В., Вейісов Т. З. Удосконалення технології передачі вантажопотоку при взаємодії залізничного та морського транспорту. Збірник наук. праць Укр. держ. акад. залізнич. трансп. Харків: УкрДАЗТ. 2014. Вип. 150. С. 91-97.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-22