ВИВАНТАЖЕННЯ З ЗАЛІЗНИЧНИХ НАПІВВАГОНІВ НАСИПНИХ ВАНТАЖІВ УДОСКОНАЛЕНИМ СПОСОБОМ ПЕРЕКИДАННЯ

Автор(и)

  • Руслан Іванович Візняк Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0001-6179-4981
  • В’ячеслав Володимирович Бондаренко Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0003-4019-4017

DOI:

https://doi.org/10.18664/1994-7852.212.2025.336410

Ключові слова:

напіввагон, кузов, вивантаження, насипний вантаж, пошкодження, збереження, міцність, альтернативне удосконалення, вагоноперекидач підвісного типу

Анотація

Як відомо, для найбільш ефективного вивантаження насипних і навалювальних вантажів із залізничного рухомого складу, а саме напіввагонів (НПВ), у морських і річкових портах, на електростанціях і промислових підприємствах України ще з середини 60-х років минулого століття широко застосований найбільш сучасний і продуктивний спосіб розвантаження НПВ за допомогою вагоноперекидачів (ВП) через використання, як здобутку важкого машинобудування, стаціонарних роторних вагоноперекидачів. Принцип розвантаження найзатребуванішого нетягового рухомого складу залізниць – НПВ – способом перекидання було введено на промислових підприємствах ще під час інтенсивної індустріалізації за німецьким досвідом і постачання цієї техніки і тепер успішно здійснюється за допомогою спеціальних технічних пристосувань – стаціонарних вагоноперекидачів роторного типу (СРВП). Збереження вагонного парку завжди мало важливе значення, і в сучасній площині використання державної власності це не є виключенням, а залишається злободенним, у тому числі для сучасних власників та операторів вантажного рухомого складу. Головною причиною пошкоджень несучої конструкції НПВ є недотримання чіткості змісту керівних нормативних документів під час виконання вантажно-розвантажувальних робіт із вантажним рухомим складом. Але на сьогодні за принципом перекидання на ВП і виробничими здобутками СРВП уже розроблені мобільні підвісні системи, а сам принцип дії покладений в основу конструкцій вагоноперекидачів підвісного типу (ВПТ). Дослідженню і застосуванню альтернативного та удосконаленого ВПТ3 присвячено матеріал цієї статті.

Біографії авторів

Руслан Іванович Візняк, Український державний університет залізничного транспорту

кандидат технічних наук, доцент кафедри інженерії вагонів та якості продукції

В’ячеслав Володимирович Бондаренко, Український державний університет залізничного транспорту

кандидат технічних наук, доцент кафедри інженерії вагонів та якості продукції

Посилання

ДСТУ 7598:2014. Вагони вантажні. Загальні вимоги до розрахунків та проектування нових і модернізованих вагонів колії 1520 мм (несамохідних). Чинний від 2014-12-02. URL: http://uas.org.ua (дата звернення: 21.05.2021).

ДСТУ ГОСТ 22235:76:2010:2015. Вагони вантажні магістральних залізничних доріг колії 1520 мм. Загальні вимоги щодо забезпечення збереження під час завантажувальнорозвантажувальних та маневрових робіт (ГОСТ 22235-2010, IDT). Чинний від 2010-11-12. Вид. офіц. Київ, 2015. 24 с. URL: https://docs.cntd.ru/document/1200082560 (дата звернення: 10.12.2023).

Розробка і дослідження технічних засобів для підвищення надійності вантажних вагонів і продуктивності вивантаження сипучих вантажів: звіт з НДР № 0104U003237 / В. Ф. Головко, Р. І. Візняк, В. В. Бондаренко та ін. Харків: УкрДАЗТ, 2006. 230 с.

Візняк Р. І. Визначення параметрів напружено-деформованого стану піввагона при розвантаженні роторним вагоноперекидачем. Збірник наукових праць Укр. держ. ун-ту залізнич. трансп. Харків: УкрДУЗТ, 2023. Вип. 204. С. 54-61. URL: https://kart.edu.ua/wpcontent/uploads/2023/07/tht_zbirn_204.pdf.

Візняк Р. І. Визначення динамічних сил, що діють на піввагон при розвантаженні роторним вагоноперекидачем. Збірник наукових праць Укр. держ. ун-ту залізнич. трансп. Харків: УкрДУЗТ, 2023. Вип. 203. С. 35-44. URL: https://kart.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/tht_zbirn_203_2023.pdf.

Herzog M., Severin F., Wirtz R. Developing the high performance car dumper: Wagon dumper technology and its associated infrastructure; Part 1 [Article@Der Weg zum Hochleistungskipper: Die Technik der Waggonkipper und die notwendige Infrastruktur; Teil 1]. Cement International. 2021. 19 (2). Р. 26-35. URL: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85108105078&partnerID=40&md5=d2122b166bc0ec462ed18937643a5ab4 (last access: 10.12.2023).

Візняк Р. І. Дослідження особливостей взаємодії рухомого складу з технічними засобами вантажно-розвантажувальних робіт у залізнично-водному сполученні: грант Президента України для підтримки наукових досліджень молодих учених. Дог. № JP/F11/0070 від 21.01.2006 р. № 0106U004123. Харків: УкрДАЗТ, 2006. 144 с.

Піввагон з глухим кузовом: пат. 72360 Україна, № 72360 МПК7 B61F 1/00, B61D 3/00 / Чепурченко І. В., Візняк Р. І. (Україна); УкрДАЗТ. № 201203065; заявл. 16.03.2012; опубл. 10.08.2012, Бюл. № 6. 9 с.

Вагоноперекидач: пат. 38112 Україна, МПК7 В65G67 / 48 / Головко В. Ф., Венцель Є. С., Деркач І. А., Візняк Р. І. (Україна); УкрДАЗТ. № 1771-III; заявл. 30.05.2000; опубл. 16.12.2002, Бюл. № 12. 8 с. URL: https://uapatents.com/patents/viznyak-ruslan-ivanovich (last access: 10.12.2023).

Вагоноперекидач: пат. 74937(74938) Україна, МПК7 В65G67 / 48 / Головко В. Ф., Візняк Р. І., Головко Т. В. (Україна); заявл. 21.04.2004; опубл.15.02.2006, Бюл. № 2. 6 (9) с. URL: https://uapatents.com/patents/viznyak-ruslan-ivanovich (last access: 10.12.2023).

Вагоноперекидач: пат. 86988 Україна, МПК7 В65G67 / 48 / Головко В. Ф., Візняк Р. І., Бондаренко В. В., Хоменко В. С., Головко Т. В. (Україна); заявл. 21.04.2004; опубл. 16.06.2009, Бюл. № 11. 5 с. URL: https://uapatents.com/patents/viznyak-ruslan-ivanovich (last access: 10.12.2023).

Поромне судно для перевезення одиниць залізничного рухомого складу або контейнерів: пат. 85438 Україна, МПК7 В63В35/27/25/ Головко В. Ф., Візняк Р. І., Головко Т. В. (Україна); заявл. 26.03.2007; опубл.12.03.2009, Бюл. № 2. 4 с. URL: https://uapatents.com/patents/golovko-vladislav-fedorovich (last access: 05.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01