РОЗРАХУНОК ПОДАВАННЯ МАСТИЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ В МОТОРНООСЬОВИЙ ПІДШИПНИК ЛОКОМОТИВА ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ПРИМУСОВОГО ЗМАЩЕННЯ

Автор(и)

  • Володимир Олександрович Стефанов Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-7947-2718
  • Андрій Дмитрович Савченко Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0009-0005-0418-3945

DOI:

https://doi.org/10.18664/1994-7852.212.2025.336422

Ключові слова:

моторно-осьовий підшипник, підшипник ковзання, мастильна плівка, система змащування

Анотація

Моторно-осьовий підшипник (МОП) тягового електродвигуна локомотива є одним із найбільш навантажених вузлів екіпажної частини, що працює в умовах високих динамічних навантажень, температурних коливань і вібрацій. Встановлено, що недостатній рівень подавання мастильного матеріалу спричиняє порушення гідродинамічного режиму мащення, що веде до інтенсивного зношування вкладишів, зниження несучої здатності мастильного шару та, як наслідок, скорочення ресурсу підшипника. Це може призвести до його аварійного виходу з ладу, що унеможливлює подальшу експлуатацію локомотива і створює загрозу порушення безпеки руху. У статті розглянуто питання розрахунку оптимального подавання осьової оливи в моторно-осьові підшипники тягових електродвигунів тепловоза серії 2ТЕ116. Запропоновано підхід для формування математичної моделі з визначення необхідних витрат мастильного матеріалу з урахуванням умов експлуатації локомотива, таких як швидкість руху та інтенсивність адсорбційних процесів на поверхнях тертя. Наведено результати чисельних розрахунків, які можуть бути використані для вдосконалення сучасних систем подавання мастила та підвищення надійності роботи моторно-осьових підшипників у тягових електродвигунах.

Біографії авторів

Володимир Олександрович Стефанов, Український державний університет залізничного транспорту

кандидат технічних наук, доцент кафедри машинобудування та технічного сервісу машин

Андрій Дмитрович Савченко, Український державний університет залізничного транспорту

аспірант кафедри машинобудування та технічного сервісу машин

Посилання

Стефанов В., Савченко А. Аналіз існуючих систем змащування моторно-осьових підшипників. Proceedings of the XIV International Scientific and Practical Conference. Copenhagen, Denmark. 2023. P. 403-404.

Lubricant distributions and lubrication state under regular and quantitative oil supply / L. Wenzhe et al. Tribology International. 2023. Vol. 43, No. 5. P. 506-516. URL: https://doi.org/10.16078/j.tribology.2022002 (last access: 12.04.2025).

Zhu J., Li H. Numerical analysis on the start behavior of rough journal bearings during the gear pump meshing cycle. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part J. 2020. Vol. 234, No. 8. P. 1275-1295. URL: https://doi.org/10.1177/1350650120908116 (last access: 07.04.2025).

Li H., Cao J. The tribological properties of bearing alloys under oil lubrication. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part C. 2020. Vol. 234, No. 10. P. 2042-2052. URL: https://doi.org/10.1177/0954406220902168 (last access: 10.04.2025).

Adsorption Characteristics and Mechanical Responses of Lubricants Containing Polymer Additives under Fluid Lubrication with a Narrow Gap / Otsuka M., Nishimura S. et al. Langmuir. 2024. Vol. 40, No. 2. P. 215–227. URL: https://doi.org/10.1021/acs.langmuir.3c03725 (last access: 12.04.2025).

Груник І. С. Розрахунок подачі осьової оливи в моторно-осьовий підшипник локомотива з урахуванням адсорбційних явищ на поверхнях тертя. Збірник наукових праць Української державної академії залізничного транспорту. Харків: УкрДАЗТ 2013. Вип. 136. С. 77-82.

Лысиков Е. Н., Косолапов В. Б., Воронин С. В. Расчет толщины адсорбированных слоев молекул ПАВ на поверхностях. Автомобильный транспорт: збірник наукових праць ХНАДУ. 2001. № 7-8. С. 95-99.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01