ЕЛЕКТРОКОРОЗІЯ БЕТОНУ І ЗАЛІЗОБЕТОНУ: АНАЛІЗ ВПЛИВУ ТА МЕТОДІВ ЗАХИСТУ

Автор(и)

  • Сергій Володимирович Панченко Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-7626-9933
  • Олексій Аркадійович Дудін Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-6838-1669
  • Ігор Станіславович Коваленко Український державний університет залізничного транспорту, Україна
  • Олександр Олександрович Філімонов Український державний університет залізничного транспорту, Україна
  • Олександр Анатолійович Фоменко Український державний університет залізничного транспорту, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18664/1994-7852.212.2025.336453

Ключові слова:

електрокорозія, бетон, залізобетон, блукаючі струми, змінний струм, постійний струм, залізнична інфраструктура, довговічність, захист

Анотація

Стаття присвячена комплексному аналізу проблеми електрокорозії експлуатованих бетонних і залізобетонних  конструкцій, зокрема, в умовах електрифікованих залізниць. Розглянуто основні джерела та механізми виникнення  блукаючих струмів, їхній вплив на фізико-хімічні властивості бетону і корозію арматури. Особливу увагу приділено 
порівнянню впливу постійних і змінних блукаючих струмів, а також ролі хлорид-іонів у прискоренні руйнівних процесів. На основі аналізу останніх наукових публікацій і фундаментальних досліджень висвітлено основні аспекти руйнування  конструкцій і запропоновано методи їх захисту. Автори статті також розглядають актуальні виклики залізничної  інфраструктури України, підкреслюючи необхідність розроблення і впровадження ефективних стратегій для  забезпечення її довговічності та безпеки.

Біографії авторів

Сергій Володимирович Панченко, Український державний університет залізничного транспорту

доктор технічних наук, професор, ректор

Олексій Аркадійович Дудін, Український державний університет залізничного транспорту

кандидат технічних наук, доцент, декан будівельного факультету

Ігор Станіславович Коваленко, Український державний університет залізничного транспорту

аспірант, будівельний факультет

Олександр Олександрович Філімонов, Український державний університет залізничного транспорту

аспірант, будівельний факультет

Олександр Анатолійович Фоменко, Український державний університет залізничного транспорту

аспірант, будівельний факультет

Посилання

Ni Y., Zhu E. & Chen L. The Impact of Stray Currents on Chloride Transport in the Concrete of Urban Rail Transit Structures. Buildings. 2025. 15(10). 1695. https://doi.org/10.3390/buildings15101695.

Liang H., Wu Y., Han B., Lin N., Wang J., Zhang Z. & Guo Y. Corrosion of Buried Pipelines by Stray Current in Electrified Railways: Mechanism, Influencing Factors, and Protection. Applied Sciences. 2024. 15(1). 264. https://doi.org/10.3390/app15010264.

Tang K. Assessing Stray DC and AC Current-Induced Corrosion in Steel Fibre-Reinforced Concrete (SFRC) in Railway Tunnelling Construction. International Journal of Civil Engineering. 2024. https://doi.org/10.1007/s40999-024-01018-4.

Дудін О. А. Механізм впливу змінного струму витоку і високовольтної напруги на обводнені бетонні, залізобетонні та кам'яні споруди: дис. … канд. техн. наук. Харків: УкрДАЗТ, 2012. 276 с.

Li J. & Zhang Y. Durability evaluation for existing railway engineering: a review. Railway Science. 2024. https://doi.org/10.1108/rs-11-2023-0044.

Hayes N. W. Effect of Alkali-Silica Reaction on Confined Reinforced Concrete. Doctoral Dissertations. University of Tennessee. 2020. 5805. https://trace.tennessee.edu/utk_graddiss/5805.

Lovasi T. & Kouril M. Electrochemical chloride extraction (ECE) from a reinforced concrete structure may be accompanied with an electrochemical injection of healing agents (EICI) if such agents are positively charged and are able to migrate towards the activated reinforcement. Athens Journal of Sciences. 2019. 6(1). 4-12.

Angst R. Corrosion-related damage of RC structures – a short review of possible limit states. RILEM Technical Letters. 2020. 5. 10-18.

Numerical modeling of multi-ionic transport with/without electrical field applied in sound and microcracked ordinary and ultra-high-performance fiber-reinforced concrete. ResearchGate. 2023. URL: https://www.researchgate.net/publication/373515064_Numerical_modeling_of_multi-onic_transport_withwithout_electrical_field_applied_in_sound_ and_microcracked_ordinary_and_ultra-high-performance_fiber-reinforced_concrete.

Physics-informed neural networks (PINNs) offer a mesh-free approach to solving partial differential equations (PDEs) with embedded physical constraints. MDPI. 2023. 13(10). 1571. https://doi.org/10.3390/math13101571.

Al-Shetwi A. Q. High-Voltage Direct-Current (HVDC) Systems: A Comprehensive Review of Technological Evolution, Fault Characteristics, and Advanced Signal Processing Techniques for Fault Detection. Energies. 2025. 18(12). 3106. https://doi.org/10.3390/en18123106.

Diakov A. A. Електрифікація залізниць України: поточний стан та перспективи розвитку. Збірник наукових праць УкрДУЗТ. 2017. Вип. 171. 78-85.

Нові та старі виклики: як тримається українська інфраструктура під час війни. EBA. 2022. URL: https://eba.com.ua/novi-ta-stari-vyklyky-yak-trymayetsya-ukrayinska-infrastrukturapid-chas-vijny/.

Stray current induced corrosion is a major technical challenge for modern electrified railway systems. ROSAP. 2007. URL: https://rosap.ntl.bts.gov/view/dot/13213/dot_13213_DS1.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01