ВИЯВЛЕННЯ ПЕРВИННОЇ ПРИЧИНИ ЗРОСТАННЯ ЗНОСУ ГРЕБЕНІВ КОЛІС ЛОКОМОТИВІВ І ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ЙОГО ЗМЕНШЕННЯ

Автор(и)

  • Вячеслав Георгійович Маслієв Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0003-4575-7077
  • Олександр Олександрович Якунін Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0009-0006-6398-5195

DOI:

https://doi.org/10.18664/1994-7852.212.2025.336527

Ключові слова:

залізничний транспорт, візок, колісна пара, зв’язок, шаровий шарнір, кут набігу, знос гребенів коліс

Анотація

У статті проаналізовано причини виникнення на залізничному транспорті проблеми підвищеного зносу гребенів коліс локомотивів, оцінено вплив на нього змін, які відбулися в параметрах і характеристиках колії, екіпажів локомотивів та в експлуатації у другій половині минулого століття. Еволюція зв’язків колісних пар із рамами візків призвела до втрати точності і стабільності розміщення колісних пар у рамі візка. Висунуто гіпотезу, що це стало головною причиною підвищення зносу гребенів коліс. Розв’язувати проблему пропоновано через обладнання візків локомотивів повідцями із шаровими шарнірами. Вони стабілізують розташування колісної пари в рамі візка і виключають її кутові обертання навколо вертикальної осі, що зменшить кути набігу гребенів на рейки та їх знос.

Біографії авторів

Вячеслав Георгійович Маслієв, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

доктор технічних наук, професор кафедри електричного транспорту та тепловозобудування

Олександр Олександрович Якунін, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

аспірант кафедри електричного транспорту та тепловозобудування

Посилання

Хейман Х. Направление железнодорожных экипажей рельсовой колеей. Москва: Трансжелдориздат, 1957. 415 с.

Маслиев В. Г. Динамика тепловозов с устройствами, уменьшающими износ бандажей колес: монографія. Харьков: НТУ «ХПИ», 2008. 288 с.

Богданов В. М., Козубенко И. Д., Ромен Ю. С. Техническое состояние вагона и износ гребней колес. Железнодорожный транспорт. 1998. №8. С. 23-26.

Dynamic interaction of rolling stock and track on high-speed lines combined with freight: monograph / V. Tkachenko, S. Sapronova, N. Braykovska, V. Tverdomed. Vinnytsia: NGO «European Scientific Platform», 2021. 240 p. ISBN 978-617-8037-58-1. DOI 10.36074/dvrsklshrsvmonograph. 2021.

Yu Sun, Wanming Zhai, Yunguang Ye, Liming Zhu, Yu Guo. (2020) A simplified model for solving wheel-rail non-Hertzian normal contact problem under the influence of yaw angle. International Journal of Mechanical Scien ces. doi: 10.1016/j.ijmecsci. 2020.105554.

Маслиев В. Г. Особенности динамики рельсових экипажей с устройствами для радиальной установки колесных пар в кривих. Механіка та машинобудування. Харків: ХДПУ, 1999. № 1. С. 161–165.

Song C.-Y., Cho, H.-Y. (2022). Multi-Objective Profile Design Optimization to Minimize Wear Damage and Surface Fatigue of City Train Wheel. Appl. i. 12. 3940. https://doi.org/10.3390/app12083940.

Цигановський І. Теоретична оцінка швидкості зношування бандажів колісних пар локомотивів. Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. Тека. Комісія з автомобілебудування та енергетики у сільському господарстві. 2014. Т. 14. № 1. С. 312–319.

Говоруха С. В., Макаров Ю. А. Дослідження бокового зношування рейок при їх механічній взаємодії з колесами ходової частини вагона на криволінійних ділянках колії. Геотехнічна механіка. 2017. Вип. 134. С. 125 – 140. https://doi.org/10.15407/geotm2017.134.125.

Композиція мастил для підвищення зносостійкості важко навантажених пар тертя / В. Косарчук, М. Чаусов, В. Твердомед та ін. Транспортні системи і технології. 2022. № 39. С. 30–40. DOI:10.32703/2617-9040-2022-39-4.

Cortesi A. (1998). Trucks from SLM with radial installation of wheel pairs at curves. News of the world. № 3. P. 40–45.

Rodríguez-Arana B., San Emeterio A., Alvarado U., Martínez-Esnaola J. M. & Nieto J. (2021). Prediction of Rolling Contact Fatigue Behavior in Rails Using Crack Initiation and Growth Models along with Multibody Simulations. Applied Sciences. 11(3). 1026. https://doi.org/10.3390/app11031026.

Pires A. C., Pacheco L. A., Dalvi I. L., Endlich C. S., Queiroz J. C., Antoniolli F. A., Santos G. F .M. (2021). The influence of wear of railway wheels on reprofiling and service life. 477. 203799. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]

Pellicer D. S. & Larrodé E. (2024). Theoretical Study of the Wear of a Reduced-Diameter Wheel for Freight Wagons, Based on Its Diameter. Algorithms. 17(10). 437. https://doi.org/10.3390/a17100437.

Пристрій для контролю установки колісних пар у візку: пат. № 154795; № u 2023 00293; заяв. 27.01.2023; опубл. 20.12.2023, Бюл. № 51.

Sang H., Zeng J., Wang Q., Huang C., Mu J., Qi Y., Kang W., Liang Y. (2024). Theoretical study of the wear mechanism of high-speed train wheels under different braking conditions. Wear. 540–541. [ Google Scholar ] [ CrossRef ].

Montenegro P.A., Calçada R. (2023). Wheel–rail contact model for railway vehicle – structure interaction applications: Development and validation. Sci Railw. Eng. 31. 181–206. [Google Scholar] [CrossRef].

Bosso N., Magelli M., Zampieri N. (2022). Simulation of wheel and rail profile wear: A review of numerical models. Railw. Eng. Sci. 30. 403–436. [Google Scholar] [CrossRef].

Pacheco P. A. d. P., Magell M., Lopes M. V., Correa P. H. A., Zampieri N., Bosso N., dos Santos A. A. (2024). The effectiveness of different wear indicators in quantifying wear on railway wheels of freight wagons. Railw. Eng. Sci. 32. 307–323. [Google Scholar] [CrossRef].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01