ОПТИМІЗАЦІЯ ПІДБОРУ МОТОРНИХ ОЛИВ ДО ДВЗ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ КРИТЕРІЙНОГО АНАЛІЗУ
DOI:
https://doi.org/10.18664/1994-7852.213.2025.341832Ключові слова:
підбір моторних олив, критеріальний підхід, критерій подібності, двигун внутрішнього згоряння, група експлуатації, тип оливи, жорсткість роботи оливи, метод аналізу розмірностей, π-теорема, кореляціяАнотація
У статті розглянуто актуальну науково-практичну проблему – підбір моторних олив для двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ) в умовах насиченого та неоднорідного споживчого ринку України. Показано, що традиційні підходи щодо підбору моторної оливи, базовані виключно на класифікаціях і рекламних характеристиках, не дають змогу забезпечити оптимальні умови роботи ДВЗ відносно зносу та надійності. Зазначено, що навіть оливи, які формально належать до однієї експлуатаційної групи, можуть демонструвати кардинально різні результати залежно від конструктивних особливостей і ступеня форсування конкретного двигуна.
Запропоновано використовувати критеріальний підхід для підбору моторної оливи, що враховує фізичні параметри трибосистеми ДВЗ і складність умов експлуатації моторної оливи. Методологічною основою дослідження є π-теорема теорії подібності та моделювання, що дає змогу сформувати безрозмірний критерій подібності, який адекватно відображує взаємозв’язки між основними впливаючими параметрами. Запропонований критерій формують на таких величинах, як літрова потужність двигуна (Nл), питомі витрати палива (ge), сумарна площа циліндрів (Fц) і параметр «жорсткості» режиму експлуатації моторної оливи (n/Gм), який характеризує інтенсивність забруднення моторної оливи та її деградацію в процесі роботи.
У результаті аналізу розмірностей із застосуванням базисних змінних системи СІ (метр, кілограм, секунда) було теоретично обґрунтовано безрозмірність критерію подібності π-ДВЗ, що підтверджено відповідними математичними розрахунками. Проведено експертне опитування фахівців у галузі двигунобудування, хімотології та експлуатації машин, на основі якого верифіковано вибрані параметри. На основі аналізу понад 180 моделей двигунів внутрішнього згоряння вітчизняного та зарубіжного виробництва здійснено практичну апробацію критерію π-ДВЗ, що дало змогу побудувати графічні залежності між значенням критерію подібності та групою експлуатації моторної оливи.
Запропонований критерій подібності має високу кореляцію з групою експлуатації моторної оливи, що дає змогу використовувати його як ефективний інструмент для обґрунтованого підбору моторних олив для будь-якого типу ДВЗ на етапах конструювання, технічного обслуговування та експлуатації техніки.
Посилання
Wolak A., Zając G., Fijorek K. & Matwijczuk A. (2020). Experimental investigation of the viscosity parameters ranges - Case study of engine oils in the selected viscosity grade. Energies. 13(12). 3152. https://doi.org/10.3390/en13123152.
Исследование триботехнических характеристик зарубежных моторных масел /Л. И. Куксенова, Л. М. Рыбалкова и др. Вісник машинобудування. 1999. С. 7-11.
Guan L., Feng X. L. & Xiong G. (2008). Engine lubricating oil classification by SAE grade and source based on dielectric spectroscopy data. Analytica Chimica Acta. 628. 117–120. https://doi.org/10.1016/j.aca.2008.09.004.
Wakiru J. M., Pintelon L., Muchiri P. N. & Chemweno P. K. (2019). A review on lubricant condition monitoring information analysis for maintenance decision support. Mechanical Systems and Signal Processing. 118. 108–132. https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2018.08.034.
Zhu J., He D. & Bechhoefer E. (2013). Survey of lubrication oil condition monitoring, diagnostics, and prognostics techniques and systems. Journal of Chemical Science and Technology. 2. 100–115.
Бажинов А. В. Прогнозирование остаточного ресурса автомобильного двигателя: монографія. Харків: ХДАДТУ, 2001. 95 с.
Бажинов А. В., Полянский А. С., Бажинов Е. А. Метод определения сроков смены моторных масел транспортных машин. Вісник ХДТУСХ. 2003. № 14. С. 212–216.
Бажинов А. В. Управление надежностью автомобильного двигателя в конкретных условиях эксплуатации. Автомобільний транспорт. Київ: Техніка, 1988. Вип. 25. С. 18–21.
Klamann D. Lubricants and related products: synthesis, properties, applications, international standards. Weinheim: Verlag Chemie, 1984. 489 p. ISBN 3-527-26022-6.
Захаров С. M., Жаров И. А. Методология моделирования сложных трибосистем. Трение и износ. 1988. Т. 9. № 5. С. 825-834.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.