ОПТИМІЗАЦІЯ КОНТРОЛЬОВАНОГО ПУСКУ ТУРБОМАШИНИ З УРАХУВАННЯМ ТЕПЛОВИХ І ВІБРАЦІЙНИХ ОБМЕЖЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.18664/1994-7852.213.2025.341949Ключові слова:
морський транспорт, суднове обладнання, машини та механізми, експлуатація технічних систем, керований запуск, турбомашини, тепловий прогин ротора, резонансні частоти, функція ризику, температурний градієнт, вібраційне навантаження, адаптивне керування, технічний станАнотація
У статті запропоновано математичну модель оптимізації контрольованого запуску турбомашини, що враховує комплекс обмежень, пов’язаних із фізико-механічними характеристиками системи – тепловими деформаціями, вібраційною нестабільністю і резонансними явищами. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю забезпечення швидкого та надійного пуску турбін в умовах обмеженого ресурсу, підвищених вимог до безпеки та енергетичної ефективності, особливо в морському і стаціонарному промисловому середовищі. Основна мета полягає в мінімізації тривалості пуску без перевищення критичних температурних і вібраційних меж, що впливають на залишковий ресурс роторної системи. Модель базована на побудові функціонала ризику, який агрегує три основні показники: амплітуду вібрацій, тепловий прогин ротора і тривалість перебування в зоні резонансу. Для гарантії дотримання граничних технічних умов у функціонал впроваджено систему штрафних коефіцієнтів. Як керовану змінну використовують профіль кутової швидкості обертання ротора, поданий у вигляді частинної кусочно-лінійної або квадратичної функції, що моделює фази прогріву, обходу резонансних частот і стабілізації на номінальному режимі. Для розв’язання задачі оптимізації застосовано гібридний алгоритм, що поєднує еволюційний пошук із градієнтною локалізацією в околі знайдених екстремумів. Проведено чисельне моделювання для типових параметрів турбомашин, що демонструє ефективність запропонованого підходу: час запуску зменшено з одночасним дотриманням обмежень за температурним градієнтом і вібраційним навантаженням. Отримані результати можуть бути інтегровані в системи керування запуском турбін (PLC/SCADA) і бути використаними як основа для створення адаптивного пускового модуля з автоматичним корегуванням параметрів залежно від технічного стану агрегату.
Посилання
Li H., Zhang R., Li Z., Lee S., Ju Y., Zhang C. & Lu Y. (2024). Design optimization and off-design performance analysis of one-dimensional supercritical CO2 Brayton cycle. Applied Thermal Engineering. 258. 124547. https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2024.124547.
Ascione F., Giuffré A., Colonna P. & De Servi C. (2025). Integrated design optimization of a novel electrically-driven helicopter ECS using low-GWP refrigerants as working fluid. International Journal of Refrigeration. https://doi.org/10.1016/j.ijrefrig.2025.06.015.
Wang R., Li X., Qin Z., Cai J., Bian X., Wang X., Tian H. & Shu G. (2023). Control strategy for actual constraints during the start–stop process of a supercritical CO2 Brayton cycle. Applied Thermal Engineering,. 226. 120289. https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2023.120289.
Amer M., Ventura C. E., Maroldt N., Seume J. R. & Wallaschek J. (2024). Modal parameter estimation of turbomachinery in operation taking into account friction damping. Mechanical Systems and Signal Processing. 216. 111414. https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2024.111414.
Klocke F., Klink A., Veselovac D., Aspinwall D. K., Soo,S. L., Schmidt M., Schilp J., Levy G. & Kruth J. (2013). Turbomachinery component manufacture by application of electrochemical, electro-physical and photonic processes. CIRP Annals. 63(2). 703-726. https://doi.org/10.1016/j.cirp.2014.05.004.
Gavalas I., Tsoutsanis O., Chasalevris A. & Sawicki J. T. (2025). Adaptive TurbineGenerator Dynamics and Alignment utilizing Active Journal Bearings: An Analytical Investigation on System Modelling and Control. Tribology International. 110687. https://doi.org/10.1016/j.triboint.2025.110687.
Asli M., König P., Sharma D., Pontika E., Huete J., Konda K. R., Mathiazhagan A., Xie T., Höschler K. & Laskaridis P. (2023). Thermal management challenges in hybrid-electric propulsion aircraft. Progress in Aerospace Sciences. 144. 100967. https://doi.org/10.1016/j.paerosci.2023.100967.
Pakle S. & Jiang K. (2018). Design of a high-performance centrifugal compressor with new surge margin improvement technique for high speed turbomachinery. Propulsion and Power Research. 7(1). 19-29. https://doi.org/10.1016/j.jppr.2018.02.004.
Qin T., Yan X., Yuan C. & Sun Y. (2025). Review of system design and operation control technology of supercritical CO2 power cycle. Energy Conversion and Management. 326. 119462. https://doi.org/10.1016/j.enconman.2024.119462.
Novotný P., Kudláček P. & Vacula J. (2023). Explanation of the mechanisms of unsteady gas flow through the turbocharger seal system, including thermal and structural interactions. Propulsion and Power Research. 12(2). 180-198. https://doi.org/10.1016/j.jppr.2023.05.003.
Melnyk O., Onishchenko O., Shibaev O., Kuznichenko S., Bulgakov M., Shcherbina O., Yaremenko N., Voloshyn D. (2024). Development of strategies for reducing nitrous oxide emissions from marine diesel engines. Journal of Chemistry and Technologies. 32 (2). Р. 465 479. https://doi.org/10.15421/jchemtech.v32i2.297410.
Onishchenko O., Bulgakov M., Melnyk O., Volianska Y., Storchak O., Kovalchuk M. (2024). Environmental Sustainability in Maritime Transportation Through the Development of Strategies to Reduce Emissions from Marine Internal Combustion Engines. In: Babak, V., Zaporozhets, A. (eds) Systems, Decision and Control in Energy VI. Studies in Systems, Decision and Control. Vol. 561. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-68372-5_28.
Bezlutsky V., Melnyk O., Emelyanova T., Lisnychiy V., Lytvynenko A. & Sova S. (2024). Temperature Loads in Railway Structures and General Engineering Practice. Proceedings of 28th International Scientific Conference. Transport Means. 2024. 581-586. https://doi.org/10.5755/e01.2351-7034.2024.P581-586.
Jurkovič M., Molnárová Baracková A., Kadnár R., Melnyk O., Gorzelanczyk P. and Prabowo A. R. (2025). Operational Research of AIS AtoNs in Inland Waterways: A Case Study of a Selected Stretch on the Danube. Transactions on Maritime Science. 14(1). https://doi.org/10.7225/toms.v14.n01.w02.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.