ПОРІВНЯЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ЕЛЕКТРИЧНИХ ПОТЕНЦІАЛІВ НА КОРОЗІЙНІ ПРОЦЕСИ В ЗАЛІЗНИЧНИХ ШПАЛАХ ІЗ БЕТОНУ ЗІ СТАЛЕВОЮ ТА КОМПОЗИТНОЮ АРМАТУРОЮ

Автор(и)

  • Андрій Аркадійович Плугін Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-6941-2076
  • Максим Андрійович Муригін Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0009-0004-0532-4765
  • Сергій Миколайович Мусієнко Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0009-0002-5418-6886
  • Ігор Олександрович Редько Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0009-0005-1556-0830
  • Едвін Спартакович Геворкян Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0003-0521-3577

DOI:

https://doi.org/10.18664/1994-7852.213.2025.341989

Ключові слова:

залізобетонна шпала, композитна арматура, цементний камінь, постійний електричний потенціал, електрокорозія, наноідентація

Анотація

Для зниження електропровідності залізничних шпал із бетону, запобігання стіканню з рейок тягових струмів і їхнього  електрокорозійного впливу на конструкції запропоновано замінити в шпалах сталеву арматуру композитною. Проаналізовано шляхи протікання електричних струмів  через шпали, а також традиційні методи досліджень корозії під  впливом струмів витоку. За результатами цього аналізу для порівняльних досліджень електрокорозійної поведінки  шпал зі сталевою та композитною арматурою розроблено комплексну методику досліджень процесів, які протікають у бетоні та арматурі в разі впливу електричних потенціалів. Методика полягає в накладанні електричних потенціалів –  постійного або пульсуючого однонаправленого – на зразки-моделі шпал і дослідженні вилучених із моделей зразків  комплексом методів включно з наноіндентуванням та електронною мікроскопією з елементним мікроаналізом.  Наноіндентування дає змогу отримувати величини мікромеханічних властивостей цементного каменю – модуль  пружності М і мікротвердість Н, які залежать від ступеня її електроміграційного вилуговування. Експериментально  встановлено, що внаслідок електроміграціного вилуговування М і H знижуються, починаючи з грані зразка, на яку під  час експозиції накладали негативний потенціал. Усередині моделі зберігаються максимальні величини M і Н, а їхні  залежності від відстані від зазначеної грані добре апроксимовані ступеневими рівняннями та поліномами. Встановлено  величини невилуженого і максимально вилуженого цементного каменю з характерним для бетону шпал В/Ц, а також  залежність характеру цих залежностей та інтенсивності електрокорозійних процесів у бетоні від характеру накладеного  електричного потенціалу (постійного або пульсуючого однонаправленого) і виду арматури (сталевої чи композитної).

Біографії авторів

Андрій Аркадійович Плугін, Український державний університет залізничного транспорту

доктор технічних наук, завідувач кафедри залізничної колії і транспортних споруд

Максим Андрійович Муригін, Український державний університет залізничного транспорту

аспірант кафедри залізничної колії і транспортних споруд

Сергій Миколайович Мусієнко, Український державний університет залізничного транспорту

аспірант кафедри залізничної колії і транспортних споруд

Ігор Олександрович Редько, Український державний університет залізничного транспорту

доктор технічних наук, професор кафедри теплотехніки, теплових двигунів та енергетичного  менеджменту

Едвін Спартакович Геворкян , Український державний університет залізничного транспорту

доктор технічних наук, професор кафедри інженерії вагонів і якості продукції

Посилання

Розвиток уявлень про електрокорозію конструкцій залізничної колії та удосконалення способів їхнього захисту з застосуванням електропровідних композицій / А. А. Плугін, О. С. Борзяк, О. А. Плугін. Зб. наук. праць Укр. держ. ун-ту залізнич. трансп. 2023. 204. 35-52. http://doi.org/10.18664/1994-7852.204.2023.283877.

Liu Y.-C., Chang E., Shyu, J., Chen X. Dynamic analysis of the leakage current corrosion for the non-grounded DC railway systems. International Journal of Electrical Energy. 2015. 3(4). 257-261. https://doi.org/10.18178/IJOEE.3.4.257-261.

Bertolini L., Carsana M., Pedeferri P. Corrosion behaviour of steel in concrete in the presence of stray current. Corrosion Science. 2007. 49. 1056–1068. https://doi.org/10.1016/j.corsci.2006.05.048.

Chen Z., Koleva D. Corrosion behavior of reinforcing steel undergoing stray current and anodic polarization. Materials. 2021. 14(2). 261. https://doi.org/10.3390/Fma14020261.

Tang K. Stray current induced corrosion of steel fibre reinforced concrete. Cement and Concrete Research. 2017. 100. 445-456. https://doi.org/10.1016/j.cemconres.2017.08.004.

Babaahmadi A., Tang L., Abbas Z., Zack T., Martensson P. Development of an electrochemical accelerated ageing method for leaching of calcium from cementitious materials. Materials and Structures. 2016. 49:705–718. https://doi.org/10.1617/s11527-015-0531-8.

Duranceau S. J., Johnson W. J., Pfeiffer-Wilder R. J. A study examining the effect of stray current on the integrity of continuous and discontinuous reinforcing bars. Experimental Techniques. 2011. 35. 53-58. https://doi.org/10.1111/j.1747-1567.2010.00656.x.

Eichler T., Isecke B. Stray current-induced corrosion in cathodic protection installations of steel-reinforced concrete structures: FEM study of the critical parameters. https://doi.org/10.1002/maco.202011620.

Howind T., Hughes J.J., Zhu W. Correlation of Ca/Si and micromechanical properties in leached grey and white cement pastes. 34th International Conference on Cement Microscopy, ICMA 2012. https://www.researchgate.net/publication/288709407_Correlation_of_CASI_and_micromechanical_properties_in_leached_grey_and_white_cement_pastes.

Plugin A. A., Zhu W., Murygin M. A., Plugin D. A. and Murygina N. O. New research methods of electro-corrosion processes in concrete structures. IOP Conf. Ser.: Earth Environ. Sci. 1376 (2024) 012018. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1376/1/012018.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-22