ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ СИСТЕМИ АВТОМАТИЧНОЇ ІДЕНТИФІКАЦІЇ РУХОМОГО СКЛАДУ

Автор(и)

  • Ольга Михайлівна Ананьєва Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0001-6686-8249
  • Олексій Владленович Лазарєв Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-0186-5896
  • Олександр Олександрович Слєпченко Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0009-0000-8488-9086
  • Роман Олегович Парфьонов Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0009-0004-7776-6220

DOI:

https://doi.org/10.18664/1994-7852.212.2025.336419

Ключові слова:

автоматична ідентифікація, рухомий склад, відеоспостереження, радіочастотна ідентифікація (rfid), amtech, dynicom, нейронні мережі, штучний інтелект, датчики проходження колісних пар (дпд – 01), оптична ідентифікація

Анотація

Стаття присвячена розробленню систем автоматичної ідентифікації рухомого складу із застосуванням сучасних технологій. У роботі проаналізовано сучасні методи ідентифікації, розглянуто різновиди автоматизованих систем і їхні основні завдання. Особливу увагу приділено технологіям відеоспостереження та радіочастотній ідентифікації (RFID), специфіці застосування технологій Amtech, Dynicom і системи «Пальма», проєктуванню мікропроцесорної системи автоматичної ідентифікації рухомого складу. Розглянуто принципи роботи, організацію системи, логіку та етапи виконання алгоритму ідентифікації. Запропоновано алгоритм підрахунку кількості вагонів та аналіз функціонування датчиків проходження колісних пар ДПД-01. Розглянуто підсистему оптичної ідентифікації на основі нейронних мереж. Досліджено структуру та механізм функціонування, алгоритми розпізнавання номерів рухомих одиниць, а також використання штучного інтелекту. Вивчено особливості навчання нейронних мереж, їхню топологію та оптимізацію. Технічно змодельовано систему оптичної ідентифікації. Отримані результати можуть бути використані для підвищення ефективності автоматизації ідентифікації рухомого складу на залізничному транспорті.

Біографії авторів

Ольга Михайлівна Ананьєва, Український державний університет залізничного транспорту

доктор технічних наук, професор кафедри автоматики та комп'ютерного телекерування рухом поїздів

Олексій Владленович Лазарєв, Український державний університет залізничного транспорту

старший викладач кафедри автоматики та комп'ютерного телекерування рухом поїздів

Олександр Олександрович Слєпченко, Український державний університет залізничного транспорту

бакалавр

Роман Олегович Парфьонов, Український державний університет залізничного транспорту

бакалавр

Посилання

Хопфілд Дж. Дж. Нейрони з градуйованою відповіддю володіють колективними обчислювальними властивостями, подібними до властивостей двостатусних нейронів. Праці Національної академії наук США. 1984. Т. 81. С. 3088–3092.

Косько Б. Двонаправлена асоціативна пам'ять. IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics. 1987. Vol. 18. P. 49–60.

Адаменко В. О., Мирських Г. О. Штучні нейронні мережі в задачах реалізації матеріальних об'єктів. Вісник Національного технічного університету України «КПІ». Серія «Радіотехніка. Радіоапаратобудування». 2011. № 47. С. 182.

Zhang Y., Wang L. & Li Y. (2017). Розпізнавання номерних знаків транспортних засобів: принципи, проблеми та застосування. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems. 18(4). 1102–1111.

ДСТУ Б В.2.3-29:2011. Габарити наближення будівель і рухомого складу залізниць колії 1520 (1524) Чинний від 2012.12.01. Київ: ДП «УкрНДНЦ», 2012. 50 с.

Герстінг Й. Інформаційні технології в обчислювальній техніці: підручник. 2016. С. 250–280.

Адамс М., Джонсон Т. Вантажні залізничні вагони. London: Routledge, 2018. 280 p.

Діагностування пристроїв залізничної автоматики та агрегатів рухомих одиниць: підручник / за ред. А. Б. Бойника. Харків: ПП Видавництво «Нове слово», 2008. 304 с.

Дранишников Л. В. Інтелектуальні методи в управлінні: навч. посіб. Кам'янське: ДДТУ, 2018. 416 с.

Технології безконтактної ідентифікації: комплексний посіб. / Д. Сміт, Р. Джонсон. 2nd ed. New York: Wiley, 2019. 350 p.

Метьюз П., Лі Л. Інтегровані системи безпеки: Проектування, управління та технології. 3rd ed. Amsterdam: Elsevier, 2020. 400 p.

Pidgeon M. E. B., Spencer T. J. L. Технологія RFID та її застосування. 2nd ed. London: Wiley, 2016. 350 p.

Коцовський В. М. Нейронні системи: навч. посіб. Ужгород, 2013. 250 с.

Кошовий С. В., Кошовий М. С., Трубчанінова К. А. Автоматична система діагностичного контролю температури буксових вузлів рухомих одиниць залізничного транспорту – АСДК-Б: навч. посіб. Харків: УкрДАЗТ, 2005. 66 с.

Левін Д. Ю. Основи управління транспортними процесами: підручник. Вид. 2-ге. Нью – Йорк: Transport Press, 2017. 280 с.

Міркес Е. М. Нейронні комп'ютери: Проект стандартизації. London: Springer, 2001. 350 p.

Грін Д., Картер Р. Системи автоматичного розпізнавання номерних знаків (ALPR): Принципи та застосування. 2nd ed. Berlin: Springer, 2020. 320 p.

Оптична ідентифікація об'єктів рухомого складу в задачах управління залізничними перевезеннями / Е. В. Алієв та ін. Автоматизація в промисловості. 2009. № 5. С. 49–54.

Русакова О. А. Автоматична система ідентифікації транспортних засобів: PALMA: методичні вказівки. Берлін: Springer, 2016. 40 с.

Томпсон Р., Міллер П. Сучасні методи відстеження та моніторингу вантажів. 3rd ed. New York: Wiley, 2018. 250 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01